Claas gjør det godt om dagen.

Fortsatt positiv utvikling i traktormarkedet

Og Claas ligger an til rekordår.

Publisert


Årets traktormarked er som en jojo. Det går litt opp og ned sett mot året før. I fem av ni måneder har 2023 vært dårligere enn 2022, men nå har vi endelig to måneder på rad hvor 2023 gjør det bedre enn 2022. Både i august og september ble det registrert flere traktorer i 2023 enn det ble i de samme månedene i 2022. Likevel er vi 51 traktorer, eller tre prosent, bak fjoråret etter endt september-måned.

John Deere øker forspranget

John Deere troner fortsatt på topp, og gjør det også best i september. I august kom de seg endelig over på plussiden sett mot året før, og den positive utviklingen fortsetter i september. Med 51 registreringer øker de avstanden ned til Valtra som nå er på 42 traktorer. 

Samtidig skal det sies at også Valtra har en positiv utvikling i september. De ligger fortsatt litt bak fjoråret, men langt foran det elendige året 2021. Massey Ferguson er derimot et stykke bak både 2022 og 2021 og sakker ytterligere ut gjennom september.

Claas holder koken

Fendt er så langt det store plusstegnet i år. De har økt markedsandelen sin fra 11,6 til 15,6 fra september i fjor til september i år, og gjør at Eikmaskins markedsandel er høyere nå enn i fjor. I skrivende stund har de hele 54,1 prosent av markedet.

Men det er Claas som er mest i siget om dagen. De har levert positive tall gjennom hele året, og fortsetter med det i september. Gjennom september har de doblet økningen fra i fjor, fra 11 til 22 traktorer. De ligger nå an til en markedsandel på 6,1 prosent. Det vil i så fall være rekord for Claas-traktorer i Norge så vidt vi kan se fra de historiske tallene våre. Det nærmeste de har vært er 5,2 prosent (2020).

Vi biter oss merke i at tredje kvartal er over uten at vi har registrert en eneste Zetor i Norge. På samme tid i fjor var det registrert fire.

Traktorregistreringer i september 2023:

Plassering Merke Antall i september % Antall hittil i år (endring fra 2022) % (endring fra 2022)
1John Deere5125,4475(+13)24,5(+1,3)
2Valtra4019,9433(-22)22,4(-0,5)
3Massey Ferguson2612,9311(-53)16,1(-2,3)
4Fendt2512,4302(+71)15,6(+4)
5Claas199,5119(+22)6,1(+1,3)
6Deutz-Fahr84,082(+19)4,2(+1,1)
7New Holland21,045(-40)2,3(-2)
8Kubota42,025(-6)1,3(-0,3)
9Lovol42,023(-21)1,2(-1)
10Case IH31,521(-30)1,1(-1,5)
11Iseki10,516(+2)0,8(+0,1)
11Kramer Werke GMBH84,016(+7)0,8(+0,4)
13Solis21,013(+2)0,7(+0,1)
14Antonio Carraro5(+1)0,3(+0,1)
14Ferrari5(+5)0,3(+0,3)
14JCB10,55(-3)0,3(-0,1)
14Reform10,55(3)0,3(0,2)
18Kärcher4(+3)0,2(+0,2)
18McCormick10,54(-1)0,2(0)
20Branson10,53(-4)0,2(-0,2)
20Dongfeng3(-7)0,2(-0,3)
20Mercedes-Benz10,53(3)0,2(0,2)
20Tong Yang Moolsan3(3)0,2(0,2)
20TYM10,53(3)0,2(0,2)
25Aebi2(-1)0,1(0)
25Landini10,52(2)0,1(0,1)
25Yanmar10,52(1)0,1(0,1)
28Agromehanika1(1)0,1(0,1)
28Belarus1(1)0,1(0,1)
28Escorts1(1)0,1(0,1)
28Lindner1(1)0,1(0,1)
28Merlo1(1)0,1(0,1)
28Multione1(1)0,1(0,1)
28Sauerburger1(-1)0,1(0)
-Zetor(-4)0(-0,2)
2023 (vs. 2022)2011937(-53 stk)-3 %

Kilde: Opplysningsrådet for vegtrafikken

Powered by Labrador CMS