Nå ruller Unimogene ut
I fjor ble det mulig å traktorregistrere Unimoger i Norge. Nå er salget godt i gang.
Skrevet av Morten Fjelldalen, student NLA Mediehøgskolen
Allerede hittil i år har to Unimoger blitt registrert i Norge. Den ene med to sett pedaler, mens den andre skal importøren bruke selv. Begge er traktorregistrerte.
Den første fant vegen til Trøndelag, og skal være skoletraktor hos Stjørdal – Meråker Trafikkskole. Utover at denne har blitt levert med et ekstra sett med pedaler, er dette er en rein U-318 traktor uten ekstra utstyr.
Den andre er en U-530 demotraktor som importøren Normog A/S skal bruke. Den har en vinterutrustning med brøyteskjære og strøapparat. Sommerstid er den utrustet for klipping og vasking.
Godkjent i fjor
I fjor ble denne tyskeren typegodkjent som traktor, og registreringene endte på fire stk, deriblant en som var utstyrt med 3-punktskobling som havnet i Molde. I tillegg til de fire traktorregistrerte, ble det levert en lastebilregistrert til Lenvik kommune.
Unimogen er originalt giret til 80 km/t som lastebil, men elektronisk kan den bli sperret på 40 eller 50 km/t når den blir registrert som traktor.
Over 70 års historie
Den første Unimogen forelå på tegnebrettet høsten 1945, mens den blei satt i produksjon for alvor i 1948. Daimler-Benz overtok Unimognavnet i 1950, mens den velkjente MB-stjerna fikk den først i 1953.
Dagens modellserie kom i 2005. Det er Normog A/S på Fetsund som er importøren av Unimog i Norge.