Pickup kjører på snødekt veg.
Ford F-150 er den andre elektriske pickupen på det norske markedet.

Elektriske pickuper inn­tar Norge

Den første fra Maxus kom i februar, og nå skal Ford F-150 entre det norske markedet. De blir trolig to av flere nye elektriske pickuper i 2023.

Publisert

Det finnes et hav av elbiler i Norge, men av pickuper er det elektriske utvalget heller dårlig. Hittil har Maxus vært eneste elektriske pickup på det norsk markedet, og de kom først i slutten av februar i år, cirka tre måneder for sent.

Norge har markert seg som et elbilvennlig land. Det har nok bidradd til at Norge nå blir det første landet utenfor Nord-Amerika som får mulighet til å bestille den elektriske pickupen fra Ford. Fra før har rundt 250 000 amerikanere bestilt bilen, ifølge pressemeldingen fra Ford Motor Norge.

Men om du har lyst på bilen, må du søke, for produksjonen er foreøpig visstnok langt lavere enn etterspørselen.

452 hestekrefter

Pickupen fra Ford skal være laget mer for norske forhold enn Maxus sin T90. Sistnevnte har kun bakhjulsdrift og 180 hestekrefter. Utgaven fra Ford er på 452 hestekrefter med firhjulsdrift.

Denne vil ha et batteri på 98 kWh, noe som skal tilsvare en rekkevidde på 386 kilometer etter EPA-standarden. Den skal også kunne dra en 3,5 tonns tilhenger.

I følge tek.no, vil bilen trolig veie 2800 kilo med en nyttelast på 805 kilo. Der Maxus koster i underkant av 600 000 kroner, har Forden en veiledende pris på 1 183 000 kroner, nesten det dobbelte.

En av flere pickuper

Om vi skal tro de som følger bilmarkedet, vil vi mest sannsynlig se langt flere norgeslanseringer av elektriske pickuper i 2023.

I følge tibber.no kan vi også vente oss Chevrolet Silverado EV, Rivian R1T og GMC Hummer EV.

Powered by Labrador CMS