Konseptskisse av lassbæreren med belter. Foto: Skogforsk, Sverige

Beltegående lassbærer på planleggingsstadiet

Finske Ponsse skal i samarbeid med italienske Prinoth utvikle en beltegående lassbærer.

Publisert

Ponsse produserer skogsmaskiner og Prinoth har spesialisert seg på terrenggående beltekjøretøyer. Begge produsentene inngår i det europeiske forskningsprosjektet OnTrack. 

Det er Nibio som bringer nyheten, og de er sjøl én av ti europeiske skogforskningsinstitusjoner som er med i det toårige EU-finansierte forskningsprosjektet.

Lassbæreren er liv laga

Firmaet Owren AS på Vingrom forhandler Prinoths beltegående kjøretøy i Norge og har lang erfaring i ombygging og vedlikehold av beltegående kjøretøy – også til skognæringa. Det er Owren som sammen med forskerne ved Nibio skal utføre de norske testene av prototypen av den beltegående lassbæreren fra Prinoth og Ponsse.

- OnTrack er et veldig spennende prosjekt fordi det har som mål å kombinere de beste terrengegenskapene med minst mulig kjøreskader. Ideen bak OnTrack-prosjektet er god. Det å sette på solide, men likevel skånsomme gummibelter på en lassbærer, er noe vi tror kan ha noe for seg, sier Trygve Owren, teknisk leder hos Owren AS.

Lavere drivstofforbruk og mindre vibrasjoner

- Lykkes vi med denne forskningen vil skogsmaskinene gjøre mindre skade på skogsjorda, samtidig som lønnsomheten opprettholdes, eller kanskje til og med bedres. Å redusere kjøreskadene i skogen er viktig for skogbruket, ikke minst når jorda er fuktig, slik som etter regn eller om vinteren når temperaturen går over null og bakken begynner å tine, sier  Rasmus Astrup, forskningssjef  i Nibio. 

I tillegg til det lave marktrykket, vil det også kunne gi mindre vibrasjon og dermed et bedre arbeidsmiljø for føreren.

Rasmus Astrup

Han tror beltedrift også kan gi både lavere drivstoffkostnader og en bedre arbeidsdag for sjåføren.

- Sett med miljøvernøyne, og med tanke på drivstofføkonomi, er OnTrack et potensielt svært viktig prosjekt. I tillegg til det lave marktrykket, vil det også kunne gi mindre vibrasjon og dermed et bedre arbeidsmiljø for føreren - i tillegg til potensielt gode terrengegenskaper og relativt høy hastighet, sier Astrup.

Powered by Labrador CMS