Grain Wagon

Norskbygd, selvtømmende kornhenger

Jan Erik Brotnow i Ullensaker fant ingen ferdig kornhenger som passet hans behov. Derfor fikk han bygd en henger etter eget ønske, lakkert i samme farger som treskeren.

Publisert

I det store utland er det vanlig å kjøre kornet fra treskeren i skytteltrafikk med spesielle hengere. Enten «auger wagons», med tømmeskruer, eller «gravity wagons» med luker i bunnen. Jan Erik Brotnow ville ha den sistnevnte typen, for å kunne kjøre over korntørkas tippesjakt og slippe ut kornet. Men ingen hengere på markedet hadde den utformingen han ønsket. I Ullensaker dyrker Jan Erik 1700 dekar korn som ligger i umiddelbar nærhet av korntørka, og transporten skjer nesten utelukkende på private småveger. Derfor kan han se bort fra kjøretøyforskriftenes begrensninger i mål og vekt.

En meters ekstra bredde

Standardhengere er omkring 2,5 meter brede, men Jan Erik ville ha hengeren så bred som mulig. Når skurtreskertanken skal tømmes i fart er det lettere å treffe oppi en kort og bred henger, enn en lang og smal. Han hadde derfor lenge tenkt på å sveise sammen en selvtømmende henger som lett rommer to treskertanker. Men som de fleste av oss har erfart, så strekker ikke alltid tida til. Derfor måtte han sette bort bygginga til et verksted.

Hedmark-produkt

Ola Baardseth i Kirkenær Landbruksservice har bygd mange skreddersydde hengere, og han tok oppdraget med stil. Kassa er bygd av 3 millimeter tjukke stålplater som ble kappet og knekt til hos firmaet Gunnar Hippe AS i Moelv. Siden korntanken på Jan Erik’s Claas Lexion 630-tresker rommer 9 m3 måtte hengeren ha plass til minst det doble. Med en bredde på 3,5 meter og en lengde på 4,5 meter skal hengeren klare omkring 20 m3. At kassa er litt høyere på venstre sida enn på høyre gjør det lettere for treskerføreren å se oppi kassa, og det minsker risikoen for skader på tømmeskruen. Sjansen for overfylling og søl på bakken blir også mindre. Ola Baardseth har selv lakkert hengeren i Claas-farger. Lakktypen er Jotun Hardtop Flexi. Ola Baardseth bruker denne lakktypen fordi den ikke krever grunning av stålet, og han sparer dermed en operasjon. Planen er å klistre på Claas-dekor på hengeren etter et par uker, når lakken er ferdig herdet.

Gjenbruk av hjul

Hengeren ruller på dekk som er over en meter brede, i dimensjonen 1050/50-32. Jan Erik hadde disse hjulene stående fra før, da han har brukt dem både på skurtresker og traktor. Denne selvtømmende hengeren er lettere enn en tipphenger, egenvekta er omkring 3,5 tonn. Med fullt lass kan totalvekta komme opp i 18 tonn, men Jan Erik Brotnow forteller at hengeren ruller overraskende lett på jordet med de store og myke hjulene. På grusvegen synes han imidlertid at den går tyngre enn en vanlig boggihenger med små og harde hjul.

Idiotsikker tømming

Kassa har tømmeluker langs hele bunnen. Åpninga av lukene skjer med ei håndsveiv. Jan Erik ville ha manuell, mekanisk betjening for å sikre seg mot ufrivillig tømming av lasset ute på jordet. Han må uansett gå ut av traktoren for å ta ei prøve av lasset, sier han. I skrivende stund har han kjørt cirka 180 tonn korn med hengeren, og det viser seg at lasset tømmes ut av hengeren på bare 10-15 sekunder!

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS