Pallelasteren Trima

Publisert

Trima valgte sjøl å presentere modell 3.50 som sitt alternativ i testen. Denne lasteren skiller seg fra de to andre med lange løftearmer og en breiere konstruksjon. Den stiller dessuten en klasse lavere i løftekraft enn de to andre. Listeprisen er 63 000 kroner. Dette inkluderer redskapsramme med hydraulisk låsing som vår testlaster ble levert med. Instruksjonsboka er på norsk og i A5-format. Den er enkel og grei, men mangler delekatalog.Trimas brakett har en annen utforming enn det som tidligere har vært vanlig. Dette medfører god tilgang til vanlige servicepunkter, men gir vanskeligere handtering av sidedekslene på panseret.

GrustakTrima 3.50 er mindre egnet til bruk i grustaket. På grunn av lasterens løftegeometri vil skuffa få en større bevegelse framover når den løftes oppover. Følgelig orket ikke lasteren å løfte skuffa, og vi måtte rygge traktoren noe bakover før lasteren tok til å heve seg. Dessuten var 3.50 den svakeste lasteren i testen, faktisk så svak at den ikke klarer å løfte ei toppa grusskuffe. Brytekrafta er derimot god. Skal du bruke lasteren til mye kjøring i grustak og til lignende arbeider, tilsier våre erfaringer at du styrer unna Trima 3.50.

PallehandteringMed den breie konstruksjonen gir Trima 3.50 bedre sikt til redskapen enn de to andre lasterne. Den er raskest i alle øvelsene med paller, og får de beste vurderingene fra testsjåførene.

TiltindikatorTrima har en ubrukelig tiltindikator. Denne består av ei snøhvit plaststang som beveger seg i et svart rør. Følgelig er den kun synlig når stanga stikker ut av røret, forutsatt at bakgrunnen ikke er hvit. Indikatoren er plassert på venstre lasterarm, i motsetning til de andre, og er skjult av armen i visse posisjoner. Den krever dessuten bruk av verktøy for justering. En slik konstruksjon fortjener å bli slaktet.

Til og fra traktor Å kople selve lasteren er ikke noe problem med Trima 3.50. Produsenten skal ha ros for at festebolten og orepinnen henger i en liten kjetting.Vi likte støttebeina dårlig. Der skal du treffe gjennom fire hull og en bøyle med en liten, løs bolt, og bolten skal låses med en splint av samme håpløse type som på Ålö. Til slikt er det lite annet å si enn fy. Ellers er lasteren som nevnt grei, men det er ikke sentralen. Storparten av tida ved tilkopling av lasteren til traktoren går med til å slite med hydraulikkoblingene. Sentralene på de tre lasterne er temmelig like, men Trimas løsning skiller seg vesentlig ut fra de andre i brukervennlighet. Problemet er at det står trykk i slangene, slik at vi ikke får sammen hann- og hunnkoplingene. En irriterende detalj er at ei kran på slangen til løftesylinderen stadig kommer i vegen. Denne burde vært plassert annerledes. Har du tenkt å koble lasteren av traktoren noen ganger, anbefaler vi deg å vurdere ettgrepskoblingen som alle tre produsentene kan tilby.

Redskapskopling Trimas redskapsramme er slank. Denne ramma har nettopp kommet i salg. Ramma er mer lik forrige generasjons redskapsramme enn dagens. Sikten gjennom ramma er nesten like god som på Veto.Vår laster hadde også den nye elektrohydrauliske redskapslåsingen, som vi er godt fornøyd med. Ramma kan koble SMS og er forberedt for HMV.

Målinger Trima utmerker seg med ei gjennomgående dårligere løftekraft enn de to andre lasterne. På bakkenivå er kapasitetsforskjellen omtrent 400 kg.Vi merket oss at Trima som eneste laster har nær null graders avvik i parallellføringen. 3.50 har størst løftehøyde, 38 cm bedre enn Veto og 15 cm bedre enn Ålö. De lange armene gjør Trima til den lasteren som stikker lengst ut fra traktoren. Ellers er det ingen vesentlige mål som skiller seg ut.

| | |