John Deere 10 år etter; Utrolig driftssikker, men dyr å reparere

John Deere 3050 er en trofast sliter. Sjøl etter 10 000 driftstimer har du fortsatt mye traktor. Problemet er at de få reparasjonene som oppstår, tærer hardt på kapitalen.

Publisert

Nils Ivar Kirkeng fra Degernes i Østfold er en av de 10 Deere-eierne som deltok i brukerpanelet i 1988. Traktoren hans er fortsatt i daglig drift og vel så det. Med beskjedne 80 mål jord, blir traktoren lite brukt i vanlig gardsdrift, men til gjengjeld driver Kirkeng stort som maskinentreprenør. Blant annet går traktoren med kalkvogn store deler av året, og han tar også på seg arbeid i forbindelse med grashøsting (rundballer), i tillegg til snørydding i Oslo i vinterhalvåret.

Deere'n blir riktignok spart for snøryddinga. Det skyldes ganske enkelt at en traktor med all betjening plassert på høyre hånd er lite egnet til slikt arbeid. Derfor er en gammel Ford 4600 førstevalget til dette arbeidet. Ikke bare på grunn av spakene, men også fordi kjøringa i Oslo tærer hardt på traktorene.

10 000 timerLikevel har hans John Deere 3050 virkelig fått kjøre seg. I sommer rundet timetelleren 10 000 timer, og det er hva mange anser å være en brukbar levetid på en traktor. En rask titt på Kirkengs traktor viser at her er det rom for noen tusen timer til. Traktoren er fortsatt pen i lakken og ser ut til å ha fått utrolig godt stell.

- Jeg setter traktoren inn på service hos FK Mysen en gang i året. Det betyr serviceintervaller på ca. tusen timer. Verkstedet i Mysen vet hvordan jeg vil ha det, og samarbeidet har fungert godt i alle år, konstaterer han.

Til tross for lang fartstid har traktoren vært utrolig driftssikker. Kirkeng har skiftet fire sett med framdekk og to sett med bakdekk. Det skyldes naturligvis mye kjøring langs vei. Hyppig kjøring med sleperedskap, har dessuten ført til investeringer i flere nye trekkroker.Kløtsjen er skiftet en gang, og det skyldes ikke bare vanlig slitasje. Årsaken var ganske enkelt at trykkplata røk ved et fjærfeste. Dermed havnet fjæra mellom svinghjul og kløtsjplate, og hele kløtsjen måtte skiftes.

Kostbar kløtsjEn kløtsj på 10 000 timer er utrolig bra, men dessverre ble kløtsjskiftet til gjengjeld svært kostbart. Hele 23 000 kroner kostet reparasjonen inklusive arbeid. Dette til tross for at traktoren ikke var forsynt med frontlaster eller annet utstyr som kunne gitt merarbeid. De høye reparasjonskostnadene er neppe noen tilfeldighet, sier han og forteller at han også har skiftet vannpumpe. Det kostet mellom 7000 og 8000 kroner.

Med den lange levetida både på kløtsj og vannpumpe kommer traktoren uansett gunstig ut med hensyn til driftskostnader. Motoren går som ei klokke, og traktoren er utrolig lettstartet sjøl i streng vinterkulde. Servicepunktene er lette å nå. Påfylling av hydraulikkolje kan riktignok være litt kronglete, men Kirkeng har opplevd verre. Blant annet på sin Ford 4600 som han også er meget godt fornøyd med ellers.

Lang traktorAt avvatringssveiva på 3050 er plassert utenfor hytta har ingen betydning. Den er ikke i bruk. Jorda på garden hjemme i Degernes er ikke blitt pløyd på mange år. Kirkeng benytter heller ikke frontlaster og har ingen problemer med det lange panseret.

At traktoren er lang, gir gode kjøreegenskaper og det er heller ikke bare negativ at førersetet sitter rett over bakakselen sjøl om det føles på kroppen. Det fører til at du velger å spare kroppen for de hardeste støtene, og dermed skåner du samtidig traktor og redskap. Traktoren er dessuten rask på landeveien, slår han fast.

Feil på varmeapparatNils Ivar savner også varmluft på beina under kjøring i kaldt vær. Vifta til varmeapparatet har han skiftet en gang. Det kostet ca. 2000 kroner og er med andre ord ikke mer enn det du vanligvis må ut med til en vanlig privatbil.

At hytta bare har ei dør bekymrer Kirkeng svært lite. Normalt er det lite aktuelt å gå inn på høyre side sjøl om traktoren har to dører, mener han.

Forstillinga er fortsatt like fin etter 10 000 timers drift, og det elektriske har fungert upåklagelig om vi ser bort fra enkelte detaljer.

Lunefull dieselmåler Dieselmåleren har vært skiftet hele seks ganger. Konstruksjonen fører ganske enkelt til at utstyret skrangler i filler. På toppen av det hele har jeg flere ganger fått målere som ikke passer, forklarer han.Laderegulatorer er det også blitt noen stykker av, men det skyldes hovedsakelig hard belastning av det elektriske anlegget ettersom han har seks ekstra arbeidslamper på traktoren. Dessuten har begge batterikassene falt av på grunn av knekte bolter. Nå har Kirkeng benyttet anledningen til å lage nye stigtrinn slik at det blir mulig å pusse rutene uten å ha med seg langkost.

Problematisk vinduspussHelt ubegripelig at ingen tenker på at rutene ofte må pusses daglig under kjøring på jordet. Dette problemet blir bare større etter hvert som årene går, sukker Kirkeng. På dagens traktorer står det at du ikke skal tråkke her og ikke stå der. Må du ha med deg gardintrapp for å skaffe deg sikt, spør han lettere oppgitt.

Oljekapasiteten på hydraulikkpumpa var tilfredsstillende den gang traktoren var ny, men utviklingen på redskapssida gjør at kapasiteten ikke tilfredsstiller dagens krav. Kirkeng har dessuten tre dobbeltvirkende uttak. Det er ett uttak mer enn traktoren hadde som standard for ti år siden.

Holder fortsatt målKonklusjonen er i alle fall klar. Kirkeng er så fornøyd med traktoren at han sjøl etter 10 000 timer ikke ser noen grunn til å investere i et nytt trekkdyr.

- Dagens traktorer har for mye leamikk, og det koster deg mer enn det smaker, mener han.

Kirkeng har oppskriften klar når vi spør hva som skal til for å få traktoren til å holde så lenge.

Bruk olje av god kvalitet, skift ofte og hold deg unna universalolje, oppfordrer han.

+Megetdriftssikker-Høyereparasjonskostnader
Godmotor
Godhytte
Godebetjeningsorganer
Lettstartet

Brukernes uttalelser

Arild Aannø, Opphaug i Sør-Trøndelag Traktoren har nå passert 2500 timer og det har ikke vært en eneste reparasjon utover vanlig vedlikehold. Traktoren går ikke mange timene i året ettersom Aannø også har skaffet seg en nyere traktor av samme merke.John Deere 3050 er med andre ord blitt en nummer to traktor som først og fremst brukes i våronna.

Knut Arne Aarum, Sarpsborg i Østfold Solgte sin John Deere 3050 høsten 1997. Da hadde traktoren gått 4000 timer. Har i dag Case som hovedtraktor og en John Deere 2140 1982-modell som ekstra traktor. 3050 var en grei traktor, men litt for lang nese og litt for tung. Høyden fra bakken og opp til nederste stigtrinn er unødvendig stor. Ellers bra førermiljø. Meget driftssikker, men fikk en stor reparasjon siste året. Skyldes en slitt aksel i girkassa. Traktoren måtte kløyves og med frontlaster montert, ble det 60 timers arbeid på denne reparasjonen som totalt kostet mellom 30 000 og 40 000 kroner.Med tanke på at dette er eneste reparasjon i løpet av 10 år, synes Aarum likevel at dette har vært en traktor med meget lave driftskostnader.

Ole W. Løken, Dilling i Østfold Solgte traktoren i fjor. Da hadde traktoren gått nærmere 5000 timer. Meget godt fornøyd med traktoren. God annenhåndsverdi. Har skiftet til John Deere 6510. Største problemet med gamletraktoren var stor kløtsjslitasje. Forklaring kan være at Løken driver med blant annet poteter og har mye skytteltrafikk. Derfor måtte han skifte kløtsj to ganger.Måtte også skifte starter på grunn av støv fra kløtsj. Ellers ikke reparasjoner av betydning, men sikten kunne vært bedre. Skyldes at du sitter altfor langt bak på traktorkroppen.

Morten Børke, Ilseng i Hedmark Morten Børke har beholdt traktoren som han kjøpte for snart 12 år siden. - Dette er sjølve gromtraktoren, mener han. Han forteller at traktoren snart har passert 4000 timer og så langt har det ikke vært noen større reparasjoner, men eieren legger ikke skjul på at traktoren har fått meget godt stell. Jeg måtte reparere hydraulikkpumpa på grunn av ujevnt trykk, men det var en bagatell og kostet meg bare noen få kroner. Utenom dette har traktoren vært problemfri.Traktoren blir fortsatt brukt til det tyngste arbeidet på garden, mens en nyere traktor med 40 km/t-gir blir brukt mye til transport og får dermed det høyeste timetallet. Drifta er konsentrert rundt korn, grasfrø og poteter

Se også:

|

Tekniske spesifikasjoner John Deere 3050

Produksjonsår
1986-1992
Produksjonssted
Mannheim
Motor
Antall sylindre:6
Volum:5883 ccm
Dreiemoment:340 Nm
Effekt:68 kW (92 hk)
Transmisjon
Gir:16/8 Hurtiggir
Dekk
Foran:13,6-28
Bak:18,4-38
Bremser
Hydraulisk våte skivebremser
Styring
Hydrostatisk
Kraftuttak
Uavhengig, skiftbart 540/1000 o/min
Hydraulikk
Kapasitet:44 l/min
Arbeidstrykk:190 bar
Løfteevne:4077 kp
To dobbeltvirkende uttak som standard
Mål og vekt
Lengde:456 cm
Høyde:281 cm
Bredde:203 cm
Svingradius:4,3 m
Vekt:4475 kg
Pris i 1987
kr 263 000
Forventet innbyttepris i 1999
for traktor i god stand etter 5000 timer (u/laster) kr 120000
|
Powered by Labrador CMS