Traktorbok ble nøkkelen til lesekunsten

En av Randi Sætherstuens elever slet tungt for å få bokstaver til å bli ord. Derimot er han ivrig til å arbeide, og har en traktorinteresse langt utenom det vanlige.

Publisert

(Fra Bedre Gardsdrift 1/03)

Gutten lærte seg alle bokstavene. Å få disse til å gi mening var verre. Å omsette tale til tekst var like vanskelig. Det muntlige språket var derimot godt.

Årsaken er ikke så viktig. Jeg ville heller finne en løsning for gutten, forteller Randi Sætherstuen. Læreren ved Lismarka barneskole sørøst for Lillehammer hadde merket seg guttens traktorinteresse.

Han fortalte stadig om landbruksmaskiner og hva de kunne brukes til. Dessuten lekte han aldri. Han arbeidet. Det er utrolig hva han fikk gjort med leketraktorene sine. En dag slo det meg at vi kunne utnytte de sterke interessene. Jeg foreslo en traktorlesebok for han. Gutten tenkte i noen dager, så bestemte han seg for å prøve.

Dette var ved starten av fjerdeklasse. Gutten hadde det vondt fordi han ikke fikk til lesinga, og kvidde seg på en ny runde for å lære det han ikke klarte.

Jeg kan ingenting om traktorer. Jeg startet på null. Sammen med mannen min hentet jeg reklamebilder fra internett. Jeg laget ei ny side med oppgaver for hver uke. På hver side er det et bilde, og en tekst som henger sammen med bildet. Hver side byr på lesetrening og skriveoppgaver, og muligheter til å bruke kunnskapen han sitter med om traktor.

Gutten ble lærer

Ved at Randi ikke kan noe om landbruksmaskiner, følte gutten at han kunne lære henne opp. Med traktorleseboka løsnet alt. Bokstavene falt på plass, og orda kom på løpende band. Et stykke ut i boka får gutten i oppgave å være traktorselger. Han skal forklare hvilke tekniske spesifikasjoner en bestemt traktor har, og hva den kan brukes til.

Jeg fikk ei A4-side med salgsopplysninger! Gutten gjorde et virkelig grundig arbeid for å forklare meg så mye som mulig. På den måten trente han seg sjøl til å bli stadig bedre. Den fineste leseboka er ikke den jeg har laget, men den han har alle tegningene og løsningene sine i. Han drømmer om å utvikle landbruksmaskiner. Tegningene viser både enkeltmaskiner og hele garder, hvor han har skrevet forklaringer på hva alt er.

Til nytte for flere

Gutten er ikke fra gard sjøl, men har bodd i et område med landbruk på alle kanter.

Leseboka ble omtalt i lokalavisa, og da fikk Randi flere telefoner fra foreldre som fortalte om barn som heller ville være ute og arbeide enn inne og lese.

Jeg er glad om boka kan være til nytte for flere. For at den skal gi størst mulig utbytte, vil jeg oppjustere den litt. Da jeg brukte boka sjøl, visste jeg hvordan undervisninga var tenkt. Skal foreldre eller besteforeldre benytte den, vil jeg putte inn litt mer veiledning, forklarer Randi.

Ingen trylleformel

Hun understreker at boka ikke er noe hokus-pokus, men et hjelpemiddel for å skape motivasjon. Neste gang blir det kanskje ei bok om hest, dersom eleven brenner for det.

At eleven min kunne lese om noe han var så levende opptatt av, gjorde han til en glad og engasjert leser. På avslutningsdagen før sommerferien stod han med rak rygg og leste høyt for klassen, som de andre elevene. Alle kan lære litt av han: Med god motivasjon klarer du til og med det som ser umulig ut.