Noen minutters omtanke gir problemfri aircondition

Kjør anlegget noen minutter hver 14. dag, hold luftinntakene reine og sett av tid til service minst en gang i året. Da får du en cool sommer i traktoren.

Publisert

Fra BG 6/99: Aircondition (AC) og klimaanlegg er snart standard i alle nye biler, men også i landbruket er interessen for luftkondisjonering gloheit.

- I løpet av de fem siste åra har det vært en voldsom økning, forteller Jürgen Vogel hos Thermosystemer på Jessheim. Firmaet leverer hovedsakelig transportkjøling til lastebiler, men tar også på seg ettermontering og vedlikehold av AC-anlegg på traktorer, skurtreskere og anleggsmaskiner.

Må brukes

Vogel innrømmer at ikke alle brukere er like flinke til å vedlikeholde anleggene. Først når varmen setter inn for fullt, blir anlegget skrudd på, og da er det ofte for seint.

Gjennom reimskiva i anleggets kompressor går det en aksling som tettes med simmering. Ved å kjøre anlegget minst hver 14. dag, holder du simmeringen mjuk. I motsatt fall vil den tørke, og da siver gassen ut. Mange reagerer ikke før anlegget er tomt, og det koster deg fort noen kroner ekstra. Spesielt dersom det oppstår fukt i anlegget og det danner seg ispropper i de små ventilene. Disse kan det være vanskelig å fjerne.

Klimaanlegg

Har du automatisk luftkondisjonering eller klimaanlegg, er du mindre utsatt. Da kan du kjøre opp temperaturen ved hjelp av varmeapparatet og deretter programmere full kjøling. På denne måten får du anlegget i drift også på vinterstid, samtidig som eventuell dugg på rutene garantert blir borte på rekordtid.

Det er også grunn til å minne om at luftkondisjonering fungerer dårlig dersom du kjører med åpne vinduer på varme sommerdager, sier Vogel.

Les bruksanvisningen

Stopper kompressoren, vil de fleste anleggene gi melding via ei varsellampe, men det er også grunn til å reagere dersom kjøleeffekten begynner å avta. Alt dette står forklart i bruksanvisningen, men den er det jo ikke alle som leser, sukker Vogel.

Han minner samtidig om betydningen av å ha reine luftinntak/filter. Det samme gjelder radiatoren, som er plassert foran ved traktorens egen radiator. Her er det ofte nødvendig med høytrykksvasker, når vi får utstyret inn til service, forteller han.

Miljøvennlig kjølemedium

Normalt må et AC-anlegg etterfylles etter to år og dette kan kun utføres av et autorisert firma. Prisen ligger som oftest mellom 1200 og 1500 kroner når vi snakker om kjølemedium av den nye miljøvennlige typen R134. For brukere med gamle anlegg, som krever etterfylling med kjølemidlet R12, er det verre. Importen av slike anlegg ble stoppet i 1992 og i 2002 blir det stopp også for etterfylling av

kjølemedium, forteller Vogel. Han anbefaler ombygging innen den tid. Som regel må du skifte en del slanger samt kompressor og olje. Totalt medfører dette at du må punge ut med rundt 6000 kroner. Sure penger, men likevel billigere enn å kjøpe et helt nytt anlegg.

Skal du ettermontere nytt anlegg i traktoren, vil arbeidet på verksted koste deg ca. 10 000 kroner. I tillegg må du ut med ytterligere 10 000-15 000 kroner for sjølve anlegget.

Prisene varierer riktignok ganske mye fra traktormerke til traktormerke. I nye traktorer er det meste tilrettelagt, men du slipper ikke unna et litt tidkrevende tilpasningsarbeid. På New Holland-traktorene er ettermontering ganske enkelt, mens Case IH-modellene er vanskeligere, fordi hyttetaket må demonteres når fordamperen skal på plass, forklarer Jürgen.

Krever fagkompetanse

Foruten å montere en fordamper på hyttetaket, plasseres en kompressor i tilknytning til traktorens motor og en kjøler nær traktorens radiator. Deretter starter arbeidet med å koble seg inn på traktorens varmeapparat. Dessuten må det monteres en bryter.

- De fleste traktorverkstedene overlater arbeidet til oss. Vi utfører også tetthetsprøver av nye anlegg, forteller Vogel som understreker at det lønner seg å bestille anlegget samtidig som de kjøper ny traktor.