Blir sett, men ikke etter forskriftene

På buss og vogntog er høytsittende bremse- og blinklys helt i orden. Kjører du traktor er det ikke lov.

Publisert

(Fra Bedre Gardsdrift 2/03)

Ola Persson fra Västra Ämtervik har montert høytsittende bremse- og blinklys bak på traktorhytta. Dermed er det lett for dem som ligger bak å se hvor han har tenkt seg, men lov er det ikke. Verken norske vegdirektoratet eller det svenske vägverket mener dette er etter forskriftene. I Sverige kan du ikke montere slike lys høyere enn 2,1 meter over bakken. Her hjemme er regelen 2,5 meter. På de fleste traktorer vil dette i praksis si at du bare kan montere baklysa halvveis opp på traktorhytta.

Bedrer sikkerheten

Likevel kommer ikke den svenske gardbrukeren til å flytte lysutstyret på traktoren. Han har mye kjøring etter vei. Redskap som vendeplog og gjødselvogn gjør at de originale baklysa på traktoren ofte blir borte.

- Det må være lov å bruke litt sunn fornuft også. Alternativet, som er en løs lysbjelke, tror jeg ikke vil fungere i praksis. Den vil bli glemt, eller rett og slett ikke brukt. Dessuten dekkes også denne med søle og dritt, og da er du like langt. Skal jeg spre talle med tørrgjødselvogna er de originale baklysa grodd igjen etter første turen. Dette blir det ikke bedre om en lysbjelke med en løs ledning henger og slenger bakover vogna. Den fastmontert lysutrustninga på taket er alltid synlig, også når jeg har kjørt møkk en hel dag. Det øker sikkerheten både for meg og dem som ligger bak. Det er et faktum, uansett hva forskriftene måtte mene, mener den svenske gardbrukeren.

Høyt på vogntog og buss

Også noen traktorprodusenter har skjønt problemet med tildekkede baklys. På den nyeste Fastrac modellen til JCB er høytsittende bremselys standard. Dette er montert oppe på taket av førerhytta, omtrent tre meter over bakken.

Nå er det er mulig å lage nasjonale bestemmelser på hvordan lysutrustningen skal være. Det skjedde for buss og lastebil her hjemme. Etter flere alvorlige ulykker hvor vogntog var innblandet, viste det seg at årsaken ofte lå i tildekkede baklys. Dermed fikk tyngre kjøretøy etter hvert lov å sette blink og bremselys også på taket. Nettopp for å sikre seg mot at snø og skitt skal dekke til lysene for biler som ligger bak.

Det samme gjelder altså ikke for traktorer. Selv om trepunktsmontert redskap eller arbeid på jordet gir minst like store muligheter for at de originale baklysene gror igjen eller ikke kan ses.

Her mener vegdirektoratet at den løse lysbjelken bak på harva eller gjødselvogna fortsatt er det beste. Denne skal du flytte over fra redskap til redskap. Men det kan etter hvert åpnes for høytsittende lys også på traktorer, om det dokumenteres at behovet er stort nok.

Du kan laste ned Bedre Gardsdrift nr. 2/2003 her.

"