Skjerpings, Agrovisjon!
LEDER: Er rogalendinger redde for framandfolk? Vi kan ikke helt skjønne hvorfor de ellers insisterer på å gjøre så lite av landbrukets store happening i regionen.
Rogalendingene gjemmer gull som gråstein, og det er sannelig ikke godt å si hvorfor.
Årets Agrovisjon er av de bedre som har vært gjennomført, med mange åpne og fine stands og godt presenterte produkter. Bare så synd at det nesten bare var rogalendingene selv som fikk oppleve det.
Unike muligheter
Agrovisjon er plassert midt i smørøyet for norsk landbruksindustri med store, kjente produsenter som Reime, Agromiljø, Moi, Serigstad og Kverneland lokalisert omtrent i bakgården. Og her er forhandlere og leverandører som vi ikke ser like ofte på utstillingene i Trøndelag og på Østlandet, som Jæren Biogass, Agri maskiner, GladQ og Tegle.
Alt dette kunne landsdelen stolt vist fram for resten av landet, men i stedet insisterer arrangørene på å holde utstillingen mest mulig regional.
Savner informasjon
Vi vet at mange av våre lesere liker å delta på slike utstillinger, men vi vet også at de kan ha behov for å planlegge slike reiser i god tid. Derfor omtaler vi gjerne de tre store i messetriangelet god tid i forveien, men til tross for at redaksjonen har tatt kontakt med arrangørene gang på gang i snart et år, har informasjonen uteblitt.
Hvor ble det av nyhetskåringen som lar mulige besøkende få se hva de kan ta nærmere i øyesyn på messen? Det er lovlig seint at de ikke blir annonsert før under festmiddagen når messa er mer enn halvgått. Og hvor ble det av informasjonen om kåringen av årets lærlinger, som kunne vist ungdommene at her satser vi på neste generasjon?
Og hvor ble det av informasjonen for de utenbys fra som likevel kom seg til Stavanger? Vi savner bedre skilting for å vise vei både utenfor og inne i messehallene. Vi fant ett enkelt kart over utstillerne. Det var montert på veggen i en av gangene, så her gjaldt det å pugge om du ville finne fram. Inngangen til en av hallene var så bortgjemt og uten skilting at vi hørte fra flere besøkende som ikke fant fram.
Uutnyttede muligheter
Nok en gang savner vi bedre markedsføring. Gi bønder på Østlandet, i Trøndelag, i Nord-Norge og i Innlandet en sjanse til å se hvordan dere gjør det på Jæren! Her er i tillegg så mange underutnyttede muligheter som kunne vært brukt for alt det er verdt, fra fabrikkbesøk, gardsbesøk og biogassbesøk til ishockeykamper i nabohallen eller kulinariske opplevelser i matbyen Stavanger.
Agrovisjon kunne med få og enkle grep blitt den store reisedestinasjonen for landbruket. I stedet forblir den en regional affære.