Dette er førsteinntrykket av Valtra N5
Den første traktoren i femte generasjon N-serie har ankommet til Norge. Vi var heldig og fikk ta en kjøretur med den trinnløse finnen.
Da vi prøvekjørte N154 med trinnløs transmisjon i vinter fikk traktoren en del ros, men også noe kritikk for blant annet trege skifter mellom hastighetsområdene (BG3/21). På femte generasjon N-serie, som ble lansert i april, skal dette være bedre. Den første traktoren, en N175 Direct, har allerede ankommet landet. Med prøvekjøringa av forrige generasjon friskt i minne var vi derfor spent på å prøve nykommeren.
Instrumentpanel i hyttestolpen
Utvendig finner vi ingen store forskjeller annet enn at N5 har fått led kjørelys i V-form. Inne i hytta har det skjedd mer. Instrumentpanelet er flyttet fra dashbordet og til høyre A-stolpe. Det er litt uvant å måtte kikke til høyre for å se instrumentene, men samtidig føles hytta mer romslig når du ser framover. Siden dette er en Direct-utgave med SmartTouch-terminal, gjør du innstillinger og justeringer via terminalen. På Hitec og Active uten terminal er innstillingene en del av instrumentpanelet i stolpen. Du betjener instrumentpanelet med et vrihjul ved siden av rattet. Vi legger også merke til at det nye rattet har større diameter og et annet design enn på forrige generasjon.
Mister ikke farta
På forrige modell var skiftinga mellom hastighetsområdene for treg og traktoren mista mye fart i bakkene, spesielt med noe tungt bak. Når vi prøvde N175 i motbakke med en Drammenslodd bak kjenner vi en merkbar forskjell. Den nye generasjonen skifter langt raskere både med og uten lass enn forrige modell. Nils Sand i Eikmaskin forteller at Valtra har gjort endringer både på programvare og inne i selve transmisjonen, blant annet for å få raskere girskifter.
Ny vendegirspak
Vendegirspaken fra slutten av nittitallet er byttet ut. Den nye spaken spretter tilbake til midtposisjon etter at du har dyttet den framover eller bakover. Når du dytter spaken nedover går traktoren over i nøytral, men spaken spretter også her tilbake til midtposisjon. Dette er gjort for at det skal være lettere og raskere om du vil gå over til å endre kjøreretning via kjørespaken. På traktorer med vendbar førerplass, TwinTrac, slipper du nå å ta hensyn til hvordan vendegirspaken foran står når du skal kjøre baklengs. Parkbremsfunksjonen fungerer på samme måte som før, ved at du drar ut en ring og dytter spaken ett hakk ned.
Løfter redskapen selv
Terminalen er den samme som på forrige generasjon, men den har fått en ekstra funksjon som heter auto U-pilot. For å bruke denne funksjonen må traktoren ha autostyring og RTK-signaler. Ved å definere yttergrenser og vendeteig vil du få opp en strek mellom vendeteig og resten av jordet. Når du kjører og traktoren nærmer seg skillestreken mellom vendeteig og resten av jordet vil du trigge vendeteigsautomatikken en egendefinert avstand før streken. Traktoren vil da heve eller senke redskapet på egenhånd og til riktig tid slik at du slipper overlapping og glipper. Valtra jobber også med å en radio/mobilmodul som etter hvert skal inn i terminalen.