Gjøran Otto og Henning Solberg holder båndet, mens Erik Grefberg klipper og Eivind Brænde ser på. Foto: Sesselja Bigseth
Butikksjef i A-K maskiner, Gjøran Otto, og avdelingsleder på Kløfta, Eivind Brænden, er fornøyde med at de endelig er ferdig med den nye butikken.
Ny butikk, nytt skilt.

A-K maskiner åpner nytt butikkonsept

A-K maskiner hadde åpning av ny butikk på Kløfta i dag. Den er den første av i alt 24 butikker som skal bli ny.

Publisert

A-K maskiner hadde offisielt åpning på Kløfta i dag, med tale, klipping av bånd og servering av grillmat. Henning Solberg, som har tegnet tre-års kontrakt med A-K maskiner, var til stede for å kaste glans over dagen.

Noen produkter ut, nye er kommet inn

Den nye butikken har ikke bare fått en ytre overhaling. Også varesortimentet er endret.

– Det handler både om hvordan produktene er stilt ut i butikken, og det er et større og annerledes varesortiment enn tidligere, forteller Erik Grefberg, adm.dir i A-K maskiner.

Mens en del merker er gått ut, har to nye kommet inn. Helly Hansen skal sørge for bekledningen, mens Panasonic står for elektriske verktøy.

– Vi har kuttet ut det kundene ikke har etterspurt, og der vi har hatt flere leverandører innen samme felt, har vi valgt å kutte ned til én. Vi har rett og slett ryddet i varesortimentet, sier Grefberg.

23 butikker på 11 måneder

I løpet av de neste elleve månedene skal resten av de 23 butikkene i kjeden få samme overhaling. Det er i alle fall planen.

– Vi håper det går. Vi var fire uker forsinket med åpningen her på Kløfta. Det skyldes blant annet manglende reoler og noen forsinkelser fra leverandører, sier Gjøran Otto, som er butikksjef for hele A-K maskiner.

– Dette er en pilotbutikk. Nå har vi lagt grunnmuren for hvordan konseptet skal være, så heretter vil det gå raskere, sier Gjøran Otto.

Gjenkjennelig i hele kjeden

Det nye butikkonseptet skal gi en mer strømlinjeformet opplevelse av A-K maskiner.

– Det skal bli mer av et kjedekonsept enn det har vært tidligere. Du skal kjenne deg igjen i en A-K butikk uansett hvor du er, og prisen skal være lik i alle butikker, sier Otto.

80 prosent av vareutvalget skal være det samme i alle butikkene, mens 20 prosent kan være regionalt betinget. Men selv de 20 prosent skal kun bestå av produkter fra leverandører som er bestemt fra hovedkontoret.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS