5R er tilbake

John Deere blåser nytt liv i 5R, som blir mer avansert enn tidligere og får en makseffekt på 135 hk.

Publisert

John Deere 5R var er stor suksess og skuffelsen var derfor tilsvarende stor da den forsvant for noen år siden. Nye 5R har samme akselavstand som den gamle, 2,25 meter, men veier noe mer. Dermed er vekta den samme som 5M, men akselavstanden er fem centimeter kortere. Nominell effekt er 90, 100, 115 og 125 hk. Makseffekten er 10 hk høyere ved transport. Takket være utnyttelse av regelverket er traktoren utstyrt med Steg3B-motorer. 5R er nemlig homologisert som spesialtraktor (T2) og trenger derfor ikke oppfylle de strengeste utslippskravene. Men prototypen som ble vist i Bruchsal har AdBlue tank for det amerikanske markedet hvor reglene er strengere.

5R har fått en ny ramme som tillater større svingutslag og en svingradius med 3,75 meter. Framakslingen er fra Carraro har uavhengig fjæring, noe som har gitt sju centimeter lavere front enn 5M. Når det gjelder transmsjon, så er det tre alternativer: 16x16 CommandQuad manuell, 16x16 CommandQuad med autofunksjon og 32x16 Command8 med 8 automatiserte hurtiggir.

Førerhytta er ny og leveres med høy frontrute og glass framme for best mulig sikt ved frontlasterarbeid. Instrumentpanelet er flyttet fra rattkonsollen til høyre A-stople. Som standard leveres tradisjonell betjeneingskonsoll, men fra 2018 kan 5R leveres med multifunksjonsarmlene.

Du kan lese mer om 5R i Bedre Gardsdrift nr. 7.