Norges flotteste traktorverksted
Felleskjøpet Rogaland Agder åpner denne uka nytt maskinsenter i Haugesund, med egen butikkdel og det de omtaler som Norges fineste traktorverksted.
Nore Gjellestad, Kjersti Rongsvåg og Gunnar Klaussen hos Felleskjøpet i Haugesund ser fram til å jobbe i nye og moderne lokaler.
- Vi har nå nådd målet om ha maskinsentre på Sørlandet, Jæren og Haugalandet. Neste prosjekt nå er bygge nye butikker i Etne og ved maskinsenteret på Klepp. Etne vil fortsatt være et servicepunkt, men de store verkstedjobbene flyttes nå til Haugesund, sier avtroppende maskindirektør i Felleskjøpet Rogaland Agder, Peder Helge Kvammen.
Nybygget i Haugesund koster nærmere 40 millioner kroner, hvorav verkstedet står for en fjerdedel av kostanden. Bygget er basert på det beste fra sentrene i Kristiansand og Klepp. Samtidig som Felleskjøpet i stadig større grad henvender seg til forbrukermarkedet, er det viktig å ta vare på proffkundene. Derfor er butikk og maskin to atskilte enheter med hver sine inngangsdører. Så hvis du skal kjøpe traktor eller melkerobot, slipper du å åle deg fram mellom kaninfôr og maling.
Felleskjøpet satser på privatmarkedet, også i sildabyen.
Ideen bak maskinsentrene, er å samle en større del av virksomheten på ett sted og gjennom det tilby mer kunnskap og flere maskiner på ett og samme sted. Selv om mange får lengre vei når de skal kjøpe eller fikse traktoren, er fordelene større enn ulempene, erfarer Felleskjøpet. Spesielt det å kunne vise fram maskinene i varme lokaler når det regner vannrett, er noe selger Gunnar Klaussen ser fram til.
Felleskjøpet Rogaland Agder har nå tre maskinsentre med innendørs utstillingshaller.
Da verkstedvirksomheten på Sørlandet ble samlet i Kristiansand, var skepsisen stor i spesielt Grimstad og Arendal. Men både Kvammen og ettermarkedssjef Jostein Susort konkluderer med at det var rett avgjørelse. Istedet for mange små verksteder, har de nå tre store og moderne verksteder.
- Det viktige er totaltiden som traktoren står i ro. Færre, men større verksteder gir større fagmiljø og bedre mulighet for å utveklse erfaringer, samt større fleksibilitet. Vi har nå flere servicebiler enn før, noe som gjøre det mulig å sende flere biler til samme område eller kunde, forteller Kvammen.
Ettermarkedssjef Jostein Susort er overbevist om at han har fått det beste traktorverkstedet i Norge, og kanskje Europa.
Den nye verkstedet har et gulvareal på nesten 1000 kvadratmeter, inkludert kontorer. Fra gulvet og opp til kroken i traverskrana er det 7,5 meter. I tillegg til heising i forbindelse med verkstedarbeid, kan de laste og losse maskiner og utstyr direkte fra vogntogene, som kan kjøre tvers igjennom.
- Vi har egen sveisehall slik at vi ikke risikrer å få sveisesprut og gnister i åpne girkasser eller andre ting som er til reparasjon. Vi har også flyttet all reparasjon av småmaskiner i eget verksted med egne spesialister. Det skal være kjekt å jobbe, og ved å tilby et moderne verksted bidrar vi til å ivareta mekanikerne, fastslår Susort.
Også de som kjører servicebil skal ha det bra på jobb. Derfor får mekanikerne i stor grad selv velge hva de vil kjøre, og hvordan bilene skal utstyres. Mekaniker Leif Olav Berg kjører mye i bratte Hardanger, og fikk sitt ønske om firehjulsdrift oppfylt da han fikk ny bil.
- Vi vil at sjåførene skal være stolte av bilene sine, og hvis de får en kjekkere arbeidsdag med å kjøre Mercedes, så betaler jeg gladelig et par tusen ekstra i leasing i måneden, sier Susort.
Ettermarkedssjef Jostein Susort flankert av mekanikerne Leif Olav Berg (t.v.) og Arve Tangen foran det nyeste tilskuddet i bilparken, en Mercedes Sprinter 319 med firehjulsdrift.