Traktorsalget i Danmark tilbake 25 prosent
Det ble solgt 1875 traktorer i Danmark i 2014, mot 2500 i 2013. New Holland beholdt sin posisjon som markedsleder foran John Deere, Case IH og Massey Ferguson.
Det danske jordbruket er til dels eksportrelatert, og blant annet importstoppen i Russland ble en bremsekloss for danske bønder i 2014. Det satte sitt preg på traktorsalget. Rangeringen blant de fire største merkene ble den samme som den var i 2013. Selv om New Holland solgte 33% færre traktorer i 2014 enn året før er de fortsatt markedsleder. John Deere hadde 20,1% markedsandel i 2013 men falt til 16,7% i 2014. Case IH på tredjeplass gikk opp fra 14,9% til 15,1% mens Massey Ferguson havnet på samme prosentandel som året før, 13,2% Fendt falt kraftig Med statistikk kan man lyve med tall eller prosent etter ønske. Målt i antall falt John Deere mest, med en reduksjon på 188 traktorer. Målt i prosent falt Holder mest. De leverte 61% færre traktorer. Men antallet Holder var såpass lite som 7 traktorer, så sammenligningen er ikke helt relevant. Zetor er også en av de mindre merkene i Danmark, de fikk solgt 20 traktorer i 2014 og fikk en tilbakegang på 41%. Av de større merkene tapte Fendt mest markedsandel, med en nedgang på 36%.
Claas økte voldsomt Den eneste som kan skryte av stor framgang i Danmark er Claas. En økning fra 102 til 163 traktorer gir hele 59% vekst. Framgangen skyldes delvis at den danske innkjøpsforeningen B2B hentet inn anbud på mellom 60 og 70 traktorer til sine medlemmer. Claas gikk av med seieren i anbudskonkurransen, og svært få av kjøperne hadde Claas fra før. Derfor er det naturlig at Claas med denne avtalen har tatt markedsandeler fra sine konkurrenter. Egen salgsorganisasjon for Valtra Valtra økte salget med to traktorer, fra 187 til 189 stk, og gikk dermed opp fra sjette til femte plass. Lantmännen i Danmark kunngjorde i 2012 at de ville skille ut Valtra-salget i en egen organisasjon. Flere kunder var derfor avventende til å kjøpe traktor i 2013. Arne Spejlborg, direktør i den danske Valtra-organisasjonen sier at salget økte igjen da det nye salgsapparatet kom på plass, kombinert med en gunstig AGCO-finansiering.