9tonnusikra-2
9tonnusikra-2

9,6 tonn usikret

SØR-TRØNDELAG/FOSEN: Statens Vegvesen stoppet flere traktorer i en trafikkontroll sist uke. En traktorfører kjørte med hengeren full av usikrede gjødselsekker. En annen med usikret rundball.

Publisert

Denne transporten blir dyr. Stropper er billigere. Foto: Statens Vegvesen

Med 16 storsekker med gjødsel stående fritt på hengerplanet la traktorføreren ut på tur fra Felleskjøpet. Ikke en eneste lastsikringsstropp var i nærheten av lasset, på en henger som forøvrig kun var utstyrt med gavl i fronten. Ingen sidekarmer og ingen karm bakover. Følgelig sto sekkene helt uten sikring. Kjøringa er naturlig nok politianmeldt. En normal straffereaksjon i slike tilfeller er forenklet forelegg. Størrelsen avgjøres av politiet, ut fra hvor alvorlig situasjonen er. I tilfeller som dette kan forelegget fort komme på et femsifret beløp. – Vi mener dette er et graverende tilfelle. Det var ikke en gang gjort forsøk på å sikre lasta. Kjøringa fant sted langs en hovedveg, og vi snakker om flere kilometer i avstand fra Felleskjøpet hvor gjødsla var lastet opp til garden dit de skulle, forteller Morten Frantzen, som deltok i kontrollen fra Statens Vegvesen.

For liten traktor

I tillegg til at lasta var usikret, var traktoren for liten i forhold til hengervekta. Det var ikke nødvendig å kjøre opp på noen vekt for å fastslå det. Traktoren har ei egenvekt i området rundt fem tonn, ut fra vognkortet. Bare lasta på tilhengeren var nær det doble, og i tillegg kommer egenvekta av hengeren. Den er forøvrig av typen påhengsvogn, som ikke gir vektoverføring til traktoren. Følgelig ble hengeren stående til lasset var sikra og en tilstrekkelig stor traktor kom til for å sluttføre transporten.Tilhengervekta er regulert av to regler. Den ene sier at trekkvogna, i dette tilfellet traktoren, må ha sju hk (5,15 kW) pr. tonn aktuell vogntogvekt. Den andre, som åpenbart ble brutt i dette tilfellet, sier at summen av aksellaster på tilhengeren maksimalt kan være 1,5 ganger summen av aksellastene på trekkvogna (traktoren). – Traktorføreren forsto alvoret da han ble stoppet, men det er beklagelig at han ikke skjønte det før han startet. Skadepotensialet om det faller av en storsekk med gjødsel langs vegen er stort, kommenterer Frantzen.

Usikret ball foran

Utenfor veg kan du kjøre som du vil, men langs veg er ikke dette lov. Foto: Statens Vegvesen.

En annen traktorfører prøvde seg med den klassiske rundballen på frontlasteren, noe Statens Vegvesen ikke er like begeistret for. For at ikke traktoren skulle bli ilagt kjøreforbud måtte traktorføreren både legge av ballen og plukke av spydet i front før han fikk kjøre videre.– En ball i frontlasteren på denne måten, attpå alt usikret, er både en fare for andre trafikanter og for traktorføreren sjøl. Om traktoren bråstopper, kan ballen bli kastet av. Oppstår et slangebrudd vil traktoren få bråstopp, noe som kan medføre betydelig fare både for traktorføreren og for øvrige trafikanter. Å kjøre med spyd pekende framover eller bakover er uten tvil farlig for andre og dermed ikke lovlig, sier Frantzen. Traktoren hadde forøvrig også en usikret rundball på spyd i trepunkten bak. Den fikk han kjøre videre med, under tvil.Traktorføreren prøvde seg med å forklare at dette er en helt vanlig måte å kjøre rundballer på, noe vegvesenets representant mener bør være bekymringsverdig for landbruksnæringa. – En slik holdning tyder på at det ikke er tenkt på sikkerheten i forbindelse med transporten, og det er alvorlig.