Dieselfylling
Dieselfylling

Møt vinteren med tom dieseltank!

Straks det blir kuldegrader dukker problemene opp. Traktorer og andre maskiner stopper, fordi dieselfiltrene tetter seg.Et enkelt og effektivt forebyggende tiltak kan du gjøre selv i god tid.

Publisert

Sommerdieselen inneholder mye voks, som stivner til grå partikler ved lavere temperaturer. Vokspartiklene blir til en tjukk graut som tetter igjen dieselfiltrene, slik at motoren stopper. Et godt råd er å kjøre traktoren så dieseltom som mulig før du fyller på høstdiesel / vinterdiesel. Dermed blir sommerdieselen som er igjen på tanken og i filtrene uttynnet av vinterdiesel.

Se all voksen i glasset til høyre!

Begge glassene på bildet over har stått i fryseren ved -19°C. Glasset til venstre inneholder vinterdiesel, mens glasset til høyre inneholder sommerdiesel. Vinterdieselen er fortsatt like klar og fin, mens sommerdieselen har blitt helt grå av vokspartikler. Kjører du avgårde med slik gråfarget sommerdiesel på tanken vil dieselfiltrene raskt tette seg. Da kan du ikke legge skylda på traktorfabrikanten. Legg merke til glasset på det nederste bildet. Øverst i glasset er dieselen klar og fin, mens den er gråfarget nede ved bunnen. Dette skjedde da vi blandet de to glassene fra det første bildet. Iskald vinterdiesel ble tømt oppi glasset med iskald sommerdiesel. Er temperaturen så lav at sommerdieselen allerede har blitt tjukk og grå, så vil ikke sommer- og vinterdiesel blande seg. Vinterdieselen flyter bare øverst i tanken, mens voksen fra sommerdieselen fortsatt ligger igjen i bunnen. Sugerøret til dieselpumpa sitter i bunnen av tanken, og derfor vil motoren suge til seg store mengder voks. Dieselfiltrene tetter seg, og motoren stopper. Skifter du til nye dieselfiltre vil de også tette seg, og motoren stopper igjen.Derfor er det så viktig å få brukt opp mest mulig av sommerdieselen på traktoren om høsten, og fylle på en del høst / vinterdiesel før det har blitt for kaldt. Får du ikke brukt opp sommerdieselen så bør du tappe av tanken og fylle på vinterdiesel. Traktoren må kjøres litt etter påfyllingen slik at innholdet i tanken får skvulpe og blande seg, og vinterdieselen kommer inn i filtrene.

Kald vinterdiesel vil bare flyte oppå kald sommerdiesel i tanken, og du får motorstopp

.