Helt ny T-serie
Rattet og vendegirspaken er som før. Ellers er alt nytt på Valtras nye T-serie. Større hytte og mer avansert semi powershift er to av høydepunktene.Bildegalleri: Valtra T4
Den nye T-serien har fått lengre akselavstand, men mindre svingradius.
Bedre Gardsdrift har fulgt utviklingen av Valtras nye T-serie og fikk allerede i vår prøvekjøre den trinnløse toppmodellen T214 Direct. I førstkommende utgve av bladet (BG9/14) gir vi deg en grundig presentasjon av traktoren og inntrykk fra vår prøvekjøring. I tillegg gi vi deg den unike historien om hvordan T4 ble laget, fra de første skissene høsten 2007 til lanseringen nå i november.
Her gir vi deg kortversjonen:
Seks modeller – fire varianter
T4 består av seks modeller med nominell effekt fra 155 til 235 hk, og makseffekt fra 170 til 250 hk. Den tilbys i fire utstyrs- og transmisjonsvarianter: HiTech 5, Active, Versu og Direct. HiTech 5 kommer sist av de fire, og blir en enkel innstegsmodell med fast girspak med knappebetjening, enkelt armlene og mekanisk betjente hydraulikkventiler. Også Active byr på mekaniske betjente ventiler, men har samme elektroniske fem-trinns semipowershift som Versu og et enkelt multifunksjonsarmlene uten terminal. Versu og den trinnløse Direct blir toppmodellene med elektrisk betjente ventiler og skjerm i armlenet.
Større hytte
Den nye hytta er nesten 20 cm breiere over skjermene og tilbys i tre utgaver. Først ut er en hytte med fem stolper og én dør. Deretter følger en med seks stolper og to dører samt skogshytte. Vindusarealet er betydelig større, og frontruta som går fra gulv til tak, har fått en vindusvisker som roterer 270 grader. Som tilleggsutstyr tilbys stor takluke i polykarbonat.
Førerhytta har fått fem stolper, og nå er setet også plassert i senter. Bildet viser Active..
Et skikkelig passasjersete er det også blitt plass til, men noe Valtra tar seg ekstra betalt for. Armlenet er nesten som før, med én vesentlig endring: Den lille kjørespaken på siden av armlenet er byttet ut med en større spak til høyre for hydraulikkspaken. På trinnløse Direct fungerer denne som kjørespak, mens den på Active og Versu fungerer som girvelger.
Fortsatt liten skjerm
Håpet du på en stor trykkfølsom terminal blir du skuffet. Valtra mener den lille terminalen har det som trengs, og fungerer godt nok. Velger du Hitech 5 eller Active får du ingen terminal i det hele tatt, og må klare deg med displayene i instrumentpanel og høyre A-stolpe.
Armlenet har fått små, men viktige endringer. Bildet viser Direct.
Bedre TwinTrac
Den vendbare førerplassen TwinTrac har vært et av Valtras unike kjennemerker i mange år. Den store endringen fra T3 til T4, er at rattet kan justeres sideveis som på S-serien. Dermed kan det plasseres i hjørnet når det ikke er bruk, og du kan selv velge plassering ved kjøring bakover.
Flyttbart ratt med hurtigstyring og bedre beinplass er to av endringene på Twin Trac.
Avansert semi powershift
Valtras semi powershift, som sitter i Active og Direct, kan nå betjenes på samme vis som entrinnløs trinnløs transmisjon. Kløtsjen brukes kun ved start, nødstopp og ved kopling av redskap. Ellers brukes kun gass og brems. Hvis du aktiverer cruisekontrollen eller setter et gitt motorturtall, vil transmisjonen gire automatisk opp og ned avhengig av belastningen for å holde angitt hastighet eller turtall. I kraftuttaksmodus fungerer gasspedal og håndgass som hastighetsregulator, akkurat som på en trinnløs transmisjon.
Transmisjonen har også fått aktiv stopp. Dersom du stopper i en motbakke, holder bremsepedal inne og setter vendegirspaken i park og så tilbake til forover eller bakover, kan du slippe bremsepedelan og traktoren blir stående. Så snart du begynner å gi gass overtar elektronikken styringen av brems og kløtsj slik at traktoren ikke ruller bakover når du kjører i gang.
Nye motorer
Under panseret får T144 og T154 en 6,6 liters motor, mens resten får en 7,4 liter. Motorene har SCR eksosrensing, og bare det. Velger du trinnløst, må du klare deg med 230 hester, mens de øvrige modellene tilbys med en makseffekt på 250 hk. Årsaken er at den trinnløse transmisjonen ikke er dimensjonert for momentet til 250-hesteren.
Flere valg bak
Antall kraftuttakshastigheter er økt fra to til tre. Som før tilbys veiavhengig kraftuttak som tilleggsutstyr. Den bakre trepunkten løfter inntil 9,5 tonn mens den framre løfter 5,1 tonn. Den lastkjennende pumpa leverer inntil 160 liter per minutt, og bak kan det leveres inntil sju hydraulikkuttak, inkludert volumkopling.
Hel siderute på høyre side.
Lengre, smidigere og mer servicevennlig
Akselavstanden på T-serien er økt med 25 cm, til 299 cm. Tross dette er svingradiusen redusert, takket være utformingen på chassiset som gir rom for større styrevinkel.
Valtra har også økt serviceintervallene. Motorolja skal nå skiftes ved 600 timer, hydraulikkolja ved 1200 timer og transmisjonsolja skal skiftes ved 2400 timer. I tillegg skal service og vedlikehold gå kjappere enn før. I sum gir dette reduserte servicekostander, men det kan komme godt med all den tid traktoren også får et prishopp fra dagens T3.
Salgssjef Tor Jon Garberg forventer godt salg av Valtras nye T-serie. Traktoren ble satt i serieproduksjon 3. november, og i løpet av en uke har Valtra fått over 1000 ordre fra hele Europa.
Les historien om T4 i Bedre Gardsdrift nr. 9
I førstkommende utgave av Bedre Gardsdrift forteller vi den eksklusive historien om hvordan den nye T-serien ble utviklet. Der får du også vite hvorfor T-serien ikke er blitt fornyet før nå.
Hvis du ikke er abonnent, kan du tegne abonnement nå, og få bladet tilsendt i posten. Men vær snar, for når du leser dette er bladet på vei til trykking.
Bildegalleri: Se flere bilder av Valtra T4 her.
"