
Tokvam-plogene er klare
Vi presenterte dem i Bedre Gardsdrift nr.2. Nå er de nyutviklede plogene fra Tokvam produksjonsklare.
Nyutviklede U- og V-ploger fra Tokvam. Utviklet og produsert i Norge.

Tokvam vil bli komplett leverandør av proffutstyr som bekjemper snø og is, og de egenutviklede U- og V-plogene er viktige brikker i denne strategien.
15 graders skjærevinkel skal gi bedre transport av snøen med mindre krefter.

–De nye plogene er bygget som følge av våre kunders behov og erfaringer. For å kunne skape disse produktene, har det vært helt avgjørende å lytte til kundene våre, forklarer daglig leder i Tokvam AS, Finn Kristian Tokvam.
Da vi så plogene i drift i januar, var det detaljer som ble holdt hemmelig. En av disse er det patentsøkte flyt- og innfestingssystemet, FlexFlow. Systemet gjør at plogen flyter bedre på vegen, helt uavhengig av bæremaskinen. I tillegg til bedre brøyteresultat skal det også gi redusert driftstofforbruk, reklamerer Tokvam.
– Det som er unikt med Flexflow, er at du kan velge å låse eller begrense. Ved å låse, så fjerner man loddrett vandring av plogen. Ved begrensning av Flexflow, så reduserer du de lodrette bevegelsene, forklarer Finn Kristian Tokvam.
Vingene på U-plogen kan felles både forover og bakover.

De nye plogene har 15 graders positiv skjærevinkel. Det skal gi bedre kast på snøen i hastigheter over 12 km/h. For vikeplogen innebærer det også at snøen ruller ved kjøring i Y-posisjon. Resultatet er at plogen kan fylles med mer snø før det renner over.
U-plogen har samme oppheng som V-plogen, og under transport legges de ytre vingene bakover. Det gir en mer kompakt transportposisjon og økt smidighet på trange plasser.
Et 50-talls personer har vært involvert i utviklingen. Finn Kristian Tokvam påpeker at det har vært et kostbart utviklingsprosjekt og at deres ploger er de eneste som produseres i Norge.