Made in France

Fransk åpning i norsk potetmarked

Små, lekre franske Amadine-poteter og andre utenlandske “partypoteter” vinner ofte kampen I butikkhyllene mot de noe mer trauste og store norske middagspotetene.

Publisert

Franske Amadine-poteter ypper seg i norske butikkhyller. Foto: Per Møllerhagen.

Disse utenlandske baby-potene tar stadig mer av det norske potetmarkedet. Tidligere spiste vi stort sett bare norske poteter. Nå utgjør importen av de utenlandske konsumpotetene hele 40 prosent. Her har norske produsenter en jobb å gjøre, mener potetforsker Per Møllerhagen i Bioforsk ved Bioforsk Øst.

Tatt på senga

Møllerhagen tror ikke den økende utenlandske importen utelukkende skyldes dårlige norske somre med nedgang i areal og avling. Han mener forbruket har endra seg og at blankpolerte, små poteter i lekre innpakninger selger stadig bedre. Her må norske potetprodusenter kjenne sin besøkelsestid og skynde seg å tette dette hullet i markedet, er hans klare oppfordring. Men han tar også sjølkritikk:

-Både produsenter, omsetningsledd og vi som arbeider innen forskning/veiledning har kanskje vært for seint på banen i forhold til den nye trenden.

Full overhaling

Møllerhagen mener bestemt vi har sorter som egner seg til å erobre babypotet-markedet. Han nevner sorter som Erika og Franceline. Dette er tidligsorter som krever ekstra god styring og oppfølging for å få rett knollstørrelse med godt kvalitet. Behandling med vasking og børsting etter opptak stiller også ekstra krav til potetkvaliteten.

Pen å se på

Ellers viser forskeren til det nye Bioforsk-prosjektet for «penere» og mer konkurransedyktig potet. Her er målet å øke verdi og kvalitet av norskproduserte poteter og dermed kunne konkurrere bedre mot importerte poteter. Godt utseende og bedre kvalitet i skallet for å tåle børsting blir viktige elementer i dette prosjektet, som ledes av Eldrid Lein Molteberg ved Bioforsk Øst.

Per Møllerhagen tar til orde for mer produksjon av norske partypoteter.

Powered by Labrador CMS