
Kje skal bli trendmat
Nortura har i flere år forsøkt å øke etterspørselen etter kjekjøtt. Nå får de hjelp fra prosjektet Mat langs Nasjonale turistveger.
Kjekjøtt skal bli trendmat.

Denne uka vil Melchiorgarden i Norddal i Geirangerfjordområdet og Valbjørgarden i Vågå levere stemplet og godkjent ferskt kvalitetskjøtt av kje til Mathallen i Oslo. Arrangementet er et ledd i arbeidet for å gjøre norske mattradisjoner mer kjent.
– Kje, eller killing, er den nye trend-råvaren, sier Egil Ørjan Thorsen, prosjektleder for Mat langs Nasjonale turistveger, i en pressemelding.
Mat langs Nasjonale turistveger er en satsing for å synliggjøre de som tilbyr enestående og ekte matopplevelser langs noen av landets vakreste veistrekninger, og nå retter de fokuset mot kje.
– Kjekjøtt har blitt lovprist av mesterkokker som Arne Brimi, er ettertraktet verden over, og etterspørselen i Norge er stadig økende. Bruk av kje er allerede en trend ute i verden, og jeg er glad for at også vi her hjemme holder på å finne tilbake til en flott, gammel mattradisjon, sier Thorsen.