Agco med litt EGR
For å tilfredstille de nye utstlippskravene som trer i kraft i 2014, vil Agco kombinere SCR med litte grann EGR.
SCR, AdBlue og DOC katalysator vil fortsatt blir Agcos primære løsning for å tilfredstille de endelige utslippskravene i Tier4 final, når de trer i kraft i 2014. Men for å nå kravet om en reduksjon av NOx med 80 prosent, vil enkelte modeller blir utstyrt med EGR.
Trenger ikke partikkelfilter
Her vil en liten del av eksosgassen bli resirkulert og ledet tilbake i innsugings og forbrenningskammeret.
- Vår løsning inneholder ikke noe partikkelfilter, så for kundene blir det ingen deler som skal skiftes, forteller Egon Sørensen, distrikssjef hos Agco Danmark til Maskinbladet.
Samme drivstofforbruk
I følge Agco vil innføringen av EGR ikke påvirke drifstofforbruket, noe Agcos toppsjef er tilfreds med.
- Vi er overbevist om at denne løsningen er den beste, både for kundene og miljøet. Vi var først med SCR på landbruksmaskiner, så det er naturlig å fortsette den veien, sier Agcos toppsjef, Martin Richenhagen.