Valtra T213_01

Nye modeller fra Valtra

Valtras A-serie utvides med to Hi-tech modeller, A83 og A93, mens T-serien vokser i toppen og får SCR eksosrensing.

Publisert

Den røde spaken med integrert parkeringsbrems finnes nå også på A-serien.

Valtras minste modeller selger som hakka møkk i Sverige, men her er i landet synes den knapt på reistreringsstatistikken. Det blir det nå en endring på, ifølge produktsjef Henrik Moen.

- A83 og A93 er to svært viktige modeller for oss. Her finner vi ny motor med common rail, større hytte, kløtsjfritt vendegir som på de øvrige Hi-tech modellene og hengende pedaler, forteller Moen.

Modifisert skogshytte

Hytta er imidlertid ikke ny. Den er hentet fra skogen. Skogshytta til A-serien er nemlig både bredere og lengre enn standardhytta. Med Hi-tech følger også automatisk aktivering av kløtsjen ved betjening av bremsepredal, forutsatt at hastigheten er lavere enn 11 km/h.

Hytta på A83 og A93 er basert på skogshytta til A-serien.

Hytta er ikke bare større, den er også blir romsligere blant annet fordi inn- og utkopling av kraftuttak nå skjer elektrisk. Elektronisk hydraulikk med utvendig betjening er standard.

Prisene er ikke endelig bekreftet, men merprisen for en A93 Hi-tech mot en ordinær A92 blir beskjeden, ifølge Moen.

T213 = 225 hk

De største T-modellene får, ikke overraskende, SCR-eksosrensing. Samtidig utvides serien med T213 Versu, med 215 nominelle hk, og maks 225.

Produktsjef Henrik Moen i Lantmännen Maskin og den nye T213 Versu.

I første omgang leveres T213 kun med Valtras 5-trinns powershift, kjent som Versu. Den trinnløse transmisjonen kommer sannsynligvis senere, når den har bevist sin styrke og holdbarhet i pågående tester.

Armlenet til Versu og Direct har også fått en oppgradering. Den tofargede skjermen er ny byttet ut med fargeskjerm. I tillegg har enkelte brytere fått ny plassering.

Powered by Labrador CMS