NH T8390_1
NH T8390_1

New Holland vil ha AdBlue på alt

ITALIA/MODENA: New Holland mener SCR og AdBlue er framtida. I 2015 får også traktorer med mindre enn 100 hk denne renseteknologien.

Publisert

Plattformsjef for T7, Richard Hollins, bak rattet på en T7.270 med visuell forbruksmåler.

New Hollands traktorer under 100 hk får EGR eksosrensing for å tilfredstille kravene til Tier 4i/Stage 3B. Men når Tier4/Stage4 innføres for traktorer mellom 56 og 130 kW i 2015, får samtlige traktorer fra New Holland AdBlue.

Den mildt sagt overraskende meldingen kommer fra New Hollands traktorsjef, Pierre Lahutte.

Patentert teknologi

Enn så lenge velger New Holland EGR på sine små traktorer, da det er en rimligere løsning enn SCR. New Hollands motorleverandør, Fiat Power Train (FPT), har imidlertid patentert en teknologi som gjør det mulig å oppnå de endelige utslippskravene i Tier4/Stage4 kun ved bruk av SCR. Ifølge New Holland må øvrige konkurrenter kombinere SCR og EGR. Den aktuelle teknologien finnes allerede i FPTs lastebilmotorer.

Innføringen av Tier4/Stage4 på traktorer under 56 kW er utsatt. Årsaken er at produsentene sliter med å få plass til nødvendige kjølepakker på disse små traktorene. Skal vi tro New Holland, som altså har teknologien tilgjengelig, er ikke dette noe problem for dem.

SCR gir kjappere respons

Ser vi bort fra at AdBlue medfører ekstra logistikk, er det bare fordeler med SCR og AdBlue, ifølge Pierre Lahutt og plattformsjef for T7-serien, Richard Hollins.

- Mange kunder klager over at traktorene er blitt dauere de siste årene, dette gjelder spesielt traktorer med Tier3/Stage3A motorer. Dette har skjedd gradvis, ved at produsentene har måttet redusere utslippene av NOx og PM. Samtidig som vi har redusert utslippene, har motorene, pga. EGR-teknologien, fått en tregere transient respons, det vil si tiden den bruker på å justere opp turtallet når belastningen øker. Sjøl om motorene har den effekten de skal ha, reagerer de tregt og blir derfor oppfattet som late, forklarer Hollins.

Med SCR, der det kun suges ren luft inn i sylinderen, er dette problemet løst, hevder plattformsjefen.

SCR og Tier 4i til venstre og EGR og Tier 3B til høyre. Med samme belastning bruker traktoren til venstre 15% mindre diesel.

15% mindre diesel

At en Tier4i-motor bruker mindre diesel enn en Tier 3B, fikk vi demonstert da Hollins & co satte en T7070 Tier3B og en T7.270 Tier 4i foran hvert sitt dynamomter. Med unntak av eksosrensinga, er motorene like på disse to traktorene.

I løpet av 5 minutter ble traktorene kjørt med 200 hk på kraftuttaket og et moment på 1400 Nm. I løpet av disse minuttene brukte T7.270 2,75 liter diesel, mens den utgående modellen, T7070, brukte 3,25 liter. Det tilsvarer en reduksjon i dieselforbruket på 15%. Rett nok er ikke AdBlue gratis. For én liter diesel brukes det 0,03 liter AdBlue, til ca. 5 kr/liter, men regnestykket er uansett positivt.

Ikke Tier4 - ennå!

CHN, det vil si New Holland og Case IH, markedsfører i dag sine SCR traktorer som Tier4/Stage4. Etter hva vi har lært av New Hollands traktorspesialister denne uka, er det misvisende, noe de også litt motvillig innrømmer.

Ingen New Holland eller Case IH med SCR oppfyller Tier4/Stage4 utslippskravene per i dag. Men motorene er forberedt og teknologien er tilgjengelig. Enn så lenge tilfredstiller de "kun" Tier4i/Stage3B, som også er gjeldende krav.

- For å oppfylle Tier4/Stage4 kravene, må traktorene utstyres med en ekstra diesel oksydant- katalysator. Sannsynligvis vil vi klare å få plass til den uten å måtte endre panseret på traktorene, forteller Hollins.

Powered by Labrador CMS