Biogasstraktor lever i beste velgående
Valtra har nådd langt med 2. generasjon av traktorer som kan kjøre på en blanding av biogass og diesel. Ved hjelp av SCR-teknologi overholder den de nyeste utslippskravene.
På den svenske utstillingen Borgeby, kunne Valtra sist år vise en spesiell traktor. Det var en prototype av en biogass-traktor, som kunne kjøre både på diesel og biogass, der sistnevnte ble levert fra fire sylinder-formede tanker på siden av traktoren, som tilsvaret 30 liter diesel.
Siden har traktoren blant annet kjørt tester i Skåne, og disse testene er studert flittig og har ført til Valtras 2. generasjon biogass-traktor.
- Faktisk har vi ikke endret det store på 2. generasjon av biogas-traktoren. Vi er svært tilfredse med testene fra den første traktoren. Den vesentlige endringen er at vi på 2. generasjon benytter en seks-sylindret Valtra T-serie i stedet for en fire-sylindret N-serie. Men selve teknologien minner om hverandre, forklarer Jari Rautjörvi, administrerende direktør i Valtra, i et intervju med Maskinbladet.
Det vanskelige er utslippene
Den første biogastraktoren bygd på N-serien, ytet 130 hestekrefter. Mens den nye utgaven yter betydelig mer ved hjelp av de to ekstra sylindre og større slagvolum.
Det er verdt å nevne at 2. generasjon av biogas-traktoren faktisk overholder de nåværende utslippskrav, Stage 3B.
- Dette har vært den vanskelige delen av det. Vi har arbeidet en del med å justere tilsetningen av AdBlue i forhold til andelen av biogass og diesel for å redusere NOx-verdiene. Vi har lykkes, og traktoren kjører nå i beste velgående, sier Jari Rautjörvi
Kan ikke godkjennes i EU - ennå
Biogass-traktoren kan ikke kjøre på ren biogass. Som et minimum tilsettes alltid 23 prosent diesel under kjøring, siden gass ikke kan antennes ved hjelp av trykk. Derfor brukes dieselen til å antenne gassen. Ellers skulle det vært tennrør i motoren.
Men på tross av at traktoren delvis kjører på en slags grønn energi, kan den faktisk ikke kjøres i EU.
- Grunnen er at de faktisk ikke er et direktiv for den slags kjøretøyer i EU. Kjøretøyet finnes med andre ord ikke, erkjenner Jari Rautjörvi med et smil.
- I Sverige har regjeringen imidlertid været raskt ute med en dispensasjon, og den finske regjeringen jobber med noe tilsvarende, slik at vi kan kjøre med traktoren der. Nå blir det spennende å se om det er mulig å komme i dialog med EU om å få en godkjenning av slike kjøretøyer, slik at de kan kjøres på vei.
- Teknologien er jo allerede i bruk på enkelte busser i forskjellige land. Siden traktoren overholder de nyeste utslippskravene, forurenser den jo ikke mere enn andre traktorer, poengterer Valtras administrerende direktør. Han understreker også at traktoren er klar til at å bli satt i produksjon hvis det besluttes fra Agcos side.