Skogsdrift fra lekter i Suldal
En kystskipper og en skogsarbeider har gått sammen om skogsdrift i bratt lende hvor taubanen frakter tømmeret direkte ombord i en stor lekter. På den måten sparer de både lastebil og kaikostnader.
Lekteren fungerer både som velteplass, lastebil og kai. Foto: Bjarte Skipevåg.
Bak satsinga står Jan Terje Skåtevik og Svein Inge Øvrebø fra Marvik i Suldal kommune, skriver Fylkesnytt fra Rogaland.
En drøm har gått i oppfyllelse
Nå har de to fått realisert forretningsideen sin om å ta ut tømmer med taubane og lekter fra bratte og veglause Vestlandslier gjennom sitt eget selskap, Marvik Skog AS.
Har det livets rett?
I første omgang er det et prøveprosjekt over tre måneder. Alt utstyret er leid i et forsøk på å se om dette kan gi faste og varige arbeidsplasser. Ved full drift er det snakk om tre til fire årsverk.
Akkurat som et Kinder-egg
Taubane er ikke noe nytt på Vestlandet. Det revolusjonerende består i at lekteren er endestasjonen for taubanen, velteplass og kai i ett. Skal potensialet i Rogalandsskogen nyttes helt ut, må også det bratte terrenget tas i bruk. Også det som ligger til sjøen.
Har fått fart på sakene
Langs Vestlandskysten er det store arealer som ligger til rette for taubanedrift til lekter. Mange skogseiere har kommet på banen og vil nå gjerne utnytte de samme arealene som foreldrene dreiv intensivt i tidligere tider.
Mange gode hjelpere
Bak prøveprosjektet med taubane- og lekterdrift står kommune, Innovasjon Norge, Skog og landskap og Vestskog BA. I tillegg til disse har Kystskogbruket, Statens landbruksforvaltning og Fylkesmannen også vært inne med mindre og større bidrag.