Hamburger og pommes frites

Norske bønder skal sørge for norske burgere

Nortura har inngått en treårskontrakt med McDonald´s om levering av rødt og hvitt kjøtt. En slik storkontrakt betyr 100 millioner hamburgere til norske forbrukere.

Publisert

- En kontrakt med verdi på flere hundre millioner kroner er ikke hverdagskost, og er et resultat av at Nortura leverer høy og stabil kvalitet i store volum. Vi er storfornøyd med at McDonald’s for første gang i historien har inngått en avtale på tre år med oss sier Trond Andersen, fabrikksjef ved Nortura Lillehammer til konsernets hjemmeside.

Burger fra bonde til borger

- McDonald’s har samarbeidet med norske bønder i nesten 30 år og vi er meget godt fornøyd med at samarbeidet nå blir forlenget. Det norske landbruket er viktig for oss, og i Nortura har vi en samarbeidspartner som leverer norske kvalitetsråvarer, som også holder verdensklasse. Vi ønsker å være en aktiv samarbeidspartner for norske bønder, både ved at 80 prosent av råvarene vi bruker er norskproduserte, og ved at vi samarbeider med organisasjoner for å øke rekruttering og stolthet i landbruket, sier Ole Røttereng, Innkjøpsdirektør i McDonald’s Norge AS.

Produsert ved Mjøsa

Kjøttråvaren til McDonald’s blir slaktet og skåret i Malvik, Rendalen, Egersund, Førde, Rudshøgda, Rakkestad og Hærland. Deretter produseres hovedtyngden av de 100 millioner ferdige hamburgere ved Mjøsas bredder.

- Å se hele verdikjeden under ett for å få fram det norske kjøttets egenskaper er en inngang som ligger vårt hjerte nær. McDonald’s arbeider målrettet med å stimulere unge bønder, lar forbrukerne komme på innsiden av industrien og ikke minst tilby et mangfold av kylling- og storfehamburgere til forbrukerne som er helt i tråd med samvirkets tradisjoner, påpeker kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura, morselskapet til Gilde og Prior.

Powered by Labrador CMS