Challenger MT765C til Jæren
Det er ikke mange beltetraktorer her i landet. Olav Stangeland fra Tjelta i Rogaland fikk sitt eksemplar i dag.
Olav Stangeland sin Challenger MT765C er både nytte, hobby og show.
- Traktoren skal brukes både i gardsdrift og i anleggsdrift. Nå skal jeg kontakte Kverneland for å høre om de har en plog som passer, sier Olav Stangeland fornøyd, og legger til at det er lite med redskap på garden som passer til nykomlingen.
Deler av jorda er bæresvak myr, og da kommer de 70 cm breie beltene godt til nytte, argumenterer han. Stangeland innrømmer dog at traktoren også er litt leketøy og show.
Olav Stangeland er daglig leder i et av landets største entreprenørfirmaer, T Stangeland Maskin AS. I dag var naturlig nok den 355 hk sterke beltetraktoren den store snakkisen på hovedkontoret på Sola.
Planeringstraktor
Når traktoren ikke er spent foran et eller annet redskap på jordet, skal den blant annet brukes til planering av massedeponier. T Stangeland Maskin har flere slike deponier i Rogaland, og disse har ofte bæresvak masse. Stangeland mener derfor at Challengeren er ideell på disse massefyllingene.
En sjelden traktor med en enda mer sjelden løsning; hydraulisk trekkrok fra Fendt.
Challengeren er levert av Arvid Gimre AS. Gimre forteller at traktoren ble levert fra fabrikk til en en engelsk forhandler på nyåret, men at den ble stående.
- Fordi forhandleren ikke ble kvitt den, gjorde vi en god handel. I tillegg var valutakursen i vår favør, forteller Gimre.
Hydraulisk trekkrok
Før traktoren ble sendt til Norge, ble det originale trekkdraget byttet ut med hydraulisk trekkrok fra Fendt. Den ombyggingen forsinket leveringen med én måned.
Skilt ???
Fordi traktoren er breiere enn 2,55 meter, er Olav og Arvid spente på hvordan de blir mottatt når de tropper opp hos Statens vegvesen med doningen for å få skilt på den.
- Breddereglene har ikke fulgt med utviklingen i landbruket. Myndighetene må snart innse at breie hjul eller belter er en nødvendighet i landbruket, sier Arvid Gimre.
Enn så lenge har traktoren engelske skilt. Om Statens vegvesen vil gi den hvite skilt gjenstår å se.
Eikmaskin: Spennende
Eikmaskin er offesiell importør av Challenger i Norge. Sjøl om traktoren ikke er levert av dem, er produktsjef Jørgen Skjelin entusiastisk når han får høre om traktoren.
- Det er flere som har vært interessert i Challenger, men så langt har det ikke endt opp i en kontrakt, sier Skjelin.