Gartnerhallen: Nye produkter ga omsetningsrekord
Organisasjons- og informasjonssjef Tom Roterud i Gartnerhallen kan glede seg over en omsetning på over 1,5 milliarder i 2009. Ny rekord! 21 prosent av omsetningen kommer fra nye produkter som har kommet på markedet de fire siste årene.
Løk er ikke lenger bare løk. Antall sorter øker, og med det omsetningen.
– Bak disse tallene ligger langsiktige samarbeidsavtaler som skaper grunnlag for forutsigbarhet og utvikling av produksjon og produkter, sier Gartnerhallens organisasjons- og informasjonssjef, Tom Roterud. Andelslaget A.L Gartnerhallen eies av omkring 1300 gartnere og potetdyrkere.
Nye og innovative løsninger
Roterud mener at de sterke omsetningstallene er et bevis på at Gartnerhallens produsenter har stor evne og vilje til å tenke nytt, noe han mener er viktig for fremtidig utvikling av norskproduserte frukt- og grøntprodukter.
– Fokus på dyrkingsform, klima og ferskest mulig vare fram til forbruker er viktig for alle Gartnerhallens produsenter. Her har det skjedd nyvinninger innenfor alle produktgrupper. Det har kommet nye produkter og pakninger som gir fordeler i forhold til holdbarhet og smak, sier Roterud.
Gulrota på frammarsj
Informasjonssjefen trekker fram gulrøtter som et eksempel.
– Dette produktet har opplevd stor vekst ved at det over flere år er blitt jobbet fram nye sorter, dyrkingsteknikker og emballasjeløsninger. Emballasjen har gitt gulrota bedre holdbarhet og ikke minst smak, noe som gjenspeiles i den umiddelbare salgsøkningen vi opplevde da løsningen ble tatt i bruk for tre år siden, sier Roterud.
Vekst i et synkende marked
2009 var et år med økonomisk usikkerhet som skapte endringer i handelsmønster og innkjøp i både markedet og hos forbrukerne. Til tross for dette har Gartnerhallens produsenter likevel klart å ta nye markedsandeler.
– Omsetningen økte med 6 prosent i verdi og 7 prosent i mengde. Året var preget av høye inngående lagerbeholdninger, utfordrende vekstvilkår og godt tilpasset produksjon til en noe svakere etterspørsel både i konsum- og industrimarkedet, opplyser Roterud.
FoU viktig
Han mener markedskampanjer som synliggjorde både produsent og produkt sørget for å sette norsk frukt- og grøntproduksjon et positivt lys i 2009.
– I tillegg ser vi resultater av et langsiktig og målrettet arbeid i form av forskning og utvikling, som har bidratt sterkt til produksjonsløsninger og produkter som er i tråd med hva markedet vil ha, sier Roterud.
(Kilde: Pressenytt)