Finnfast_1

790 kroner for å passere med traktor

ROGALAND: Gleden var stor da Finnøy fikk fastlandsforbindelse før jul. Men å kjøre traktor gjennom den nye tunnelen koster skjorta. 790 kroner hver veg, krever bomselskapet.

Publisert

Valtraen i bakgrunnen veier en tiendedel av det fullasta vogntoget og er 15 meter kortere. Men prisen for å kjøre gjennom Finnfast er den samme, 790 kroner hver veg.

Mens personbiler slipper unna med 200 kroner per passering, må kjøretøy med totalvekt over 3500 kilo betale nesten fire ganger så mye, 790 kroner. Og det spiller ingen rolle om det er en liten tom traktor som skal igjennom, eller et 19,5 meter langt vogntog på 50 tonn. Så lenge kjøretøyet har en registrert totalvekt på 3501 kilo eller mer, er det 790 kroner som gjelder.

– Vi synes det er greit at tyngre kjøretøy skal betale mer enn personbiler, men 790 kroner for traktor er urimelig. Dette går spesielt utover småentreprenører som har oppdrag utenfor øya. På Nord-Jæren kjører traktorer gratis igjennom bomringen. Der er dessuten differansen mellom personbil og tyngre kjøretøy overkommelig, sier Reidar J. Roda og Kristoffer Østhus.

Roda og Østhus bor henholdsvis på Finnøy og Fogn, to øyer i Ryfylke. Begge er bønder med entreprenørvirksomhet på si, og begge har en betydelig del av virksomheten på andre siden av tunellen. Roda driver med kantklipping i sommerhalvåret, og må da gjennom tunnelen både morgen og kveld.

45 kroner med ferge

Tidligere betalte begge omlag 90 kroner tur-retur for tom traktor for å ta ferga til Rennesøy, hvor det er fastlandsforbindelse videre til Stavanger og Nord-Jæren. Mens Roda nå slipper unna fergebilletten, er den fortsatt en utgift for Østhus

- Jeg må fortsatt ta ferge mellom Fogn og Finnøy. Den koster 70 kr tur-retur for tom traktor. Så må jeg i tillegg betale for tunellen, forklarer Østhus.

Østhus, som er grasentreprenør, har mange kunder på andre siden av tunellen. Han frykter at denne virksomheten nå må avvikles.

Kristoffer Østhus (t.v.) og Reidar J. Roda fryker for næringsgrunnlaget hvis ikke bompengetakstene for traktor reduseres.

80 000 ekstra i året

– Det er her på Finnøy jeg holder til, og har basen. Etter endt arbeidsdag må jeg ha traktoren med hjem for daglig vedlikehold. Uten rabatt koster det 1480 kroner per dag. Med 40 prosent rabatt blir kostnaden 948 kroner per dag. I løpet av sommerhalvåret gir det en merkostnad på 80 000 kroner. Det betyr i praksis at jeg må avvikle denne virksomheten, sier Roda oppgitt.

Kostbar rabatt

Rett nok gis det rabatt på inntil 40 prosent. Men det krever et abonnement med forhåndsbetaling. For kjøretøy over 3,5 tonn er minimumsinnbetalingen 18 000 kroner. Vil kunden ha flere brikker på et og samme abonnement, kreves det en firmaavtale. Da er forhåndsbetalingen hele 50 000 kroner. Det merkes på kontoen til små entreprenører og bedrifter.

– Vi er naturligvis svært glade for tunellen, men takstene for traktor vil medføre at bønder som har leiejord på andre siden av tunellen påføres enorme ekstrakostnader, og i verste fall må slutte. Både Bondelaget og den lokale næringsforeninga har tatt problemet opp med bomselskapet, men så langt er det ikke gehør for våre argumenter.

Bestemt i Oslo

Bompengesatsene er fastsatt av Samferdselsdepartementet og det er defor ikke mulig å endre satsene lokalt. Både Finnøy Næringsforening og Rogaland Bondelag har engasjert seg i saken.

- Vi har skrevet brev til Vegdirektoratet og bedt om en reduksjon i satsene for traktor. Men så langt er det ingen respons fra Oslo, forteller Organisasjonssjef i Rogaland Bondelag, Sven Helge Harbo.

Leder i Finnøy næringsforening, Trond Spanne, forteller at de har vært i kontakt med Vegdirektoratet, som har sendt saken videre til Samferdselsdeprtementet.

- Bompengesatsene er politisk bestemt. Vegdirektoratet har derfor sendt vår henvendelse videre til departementet. I tillegg har vi informert Samferdselsministeren om saken, sier Spanne.

Om ikke landbruket er hørt ennå, er det imidlertid lys i tunellen for vanlige bilister. Trafikken gjennom tunellen er betydelig høyere enn budsjettert, og det vurderes derfor å redusere satsene for personbil fra 200 til 150 kroner.

Powered by Labrador CMS