Puma CVX på Norgesbesøk
En tysk Puma 210 CVX har vært på snarvisitt hos A-K maskiner. Bedre Gardsdrift fikk prøvekjøre den trinnløse katten, kvelden før den ble returnert til Tyskland.
- Vi har store forventninger til den trinnløse Pumaen, CVX. Tre kunder har allerede signert kontrakt, uten å ha sett traktoren. I tillegg har vi bestilt fire demotraktorer. Traktorene er venta til Norge i april, sier produktsjef for Case IH i A-K maskiner, Pål Opland.
Så langt er det kun de to største modellene som er tilgjengelig, 225 CVX og 210 CVX. På Sima blir de to mindre modellene, 180 CVX og 165 CVX, vist offentlig for første gang.
Sammen med introduksjonen av CVX, får også resten av Puma-serien en oppgradering. Alle modellene får nytt armelene og multicontroller. På Puma CVX vil multikontrolleren fungere som kjørespak, mens den på Puma Powershift, vil fungere som håndgass.
Fire trinn og dobbeltclutsjBedre Gardsdrifts prøvekjøring av Puma 210 CVX var av den enkle sorten. Traktoren hadde tyske spesifikasjoner, og manglet derfor noe utstyr som blir standard i Norge. Førsteinntrykket var allikevel solid. Transmisjonen er en videreutvikling fra dagens CVT. Den har fire mekaniske trinn, som før, men klokoplinga er byttet ut med dobbeltclutsj. Prinsippet er det samme som i DSG-transmisjonen til Volkswagen.
Transmisjonen har tre hastighetsområder. Valg av hastighetsområde og maks hastighet i hver gruppe velges med brytere på multicontrolleren. Kjøreretningen velges enten med vendegirspaken, eller med knappene helt til venstre på multicontrolleren. Det er også mulig å justere hvor kjapt traktoren skal skifte kjøreretning. Hvis du lesser grus, er det naturlig å velge "hard". Da vil girkasse sørge for raske, men harde vendinger. Kjører du stor sett bare forover, og vil ha et mjukt retningsskifte, velger du soft.
Spak eller pedalPuma CVX kan kjøres med kjørepedal eller kjørespak. Hvis du velger kjørepedal, justeres turtall og hastighet automatisk. Hvis du vil kjøre med konstant hastighet, bruker du kjørespaken, som da holder posisjonen som den blir satt i. Kjørepedal eller kjørespak velger du med en bryter i det såkalte IPC panelet på armlenet.
Håndgassen er to små glidebrytere foran multicontrolleren. Dersom disse står parallelt, vil motorturtallet holdes konstant. Alternativt kan de brukes til å angi største og minste turtallsområde som traktoren skal jobbe i. Da flyttes begge bryterne inntil minste turtall er nådd, eksempelvis 1500 o/min. Deretter flyttes den andre bryteren videre, inntil maksimalt turtall er oppnådd.
- Dersom du velger konstant motorturtall vil hastigheten reduseres hvis det blir kamp om kreftene. Hvis du velger øvre og nedre turtallsgrense, vil kjørehastigheten holdes konstant så lenge turtallet er innefor det angitte området. Dersom motoren når nedre turtallsgrense og trenger mer krefter, vil hastigheten reduseres, forklarer Opland.
Motorbrems og automatisk parkeringsbremsEn praktisk nyhet er at vendegirspak har fått parkeringsfunksjon som også aktiverer bremsene på eventuell tilhenger. Men en vel så viktig funksjon er motorbrems. Fra utstyrsnivå tre og oppover er både motorbrems og luftbremser for tilhenger standard.
Made in Belgium and Austria Hvis du lurer på hvor transmisjonen blir produsert, så er svaret Belgia, der New Holland også produserer sine skurtreskere og finsnittere. Derifra sendes transmisjonen til Case IHs traktorfabrikk i Østerrike hvor traktoren blir satt sammen.
Se bilder Puma CVX i vårt bildegalleri. Her finner du også en bildeserie av Puma 210 Powershift i arbeid.
"