Claas garanterer
Claas og Lantmännen Maskin innfører tre års fabrikkgaranti på de lysegrønne traktorene i Norge. Forutsetningen er at service og reparasjoner utføres av Lantmännens folk, og at traktoren omsettes av firmaet.
Ingen oljeflekker her. Med garanti kan du konsentrere deg om å få gjort arbeid med traktoren, ikke på traktoren.
Garantien fra Claas heter sysCare, og er slettes ingen ny oppfinnelse. Dette er noe Claas har tilbydd på ymse markeder i mange år, men da som et tilleggsutstyr du krysser av for når du kjøper traktoren. Det spesielle for Norge er at garantien legges inn som standardutstyr, samt noen små justeringer for at de to garantiordningene på Lantmännens to merker ikke skal være for ulike.
Må gå om forhandleren Sjøl om Lantmännen maskin ikke er særlig ivrig på å bruke sammenlikningen, har den nye Claasgarantien mye til felles med den femårige fabrikkgarantien på Valtra: Traktoren må være solgt ny i Norge av en forhandler knyttet til importøren. Garantien følger kunden, og den faller bort om traktoren videreselges privat. Selges traktoren gjennom Lantmännens forhandlernett videreføres imidlertid restgarantien. Alle servicer og reparasjoner skal utføres av tilknyttet verksted eller servicemann. Ønsker du forlenget garanti, kan du kjøpe flere timer, vel å merke før traktoren fyller året.
Tre år og ingen egenandel Garantien gjelder i tre år, eller til 1500 timer, avhengig av hva som inntreffer først. Kjører du mye, kan du utvide garantien til 2400 timer mot å betale for det. Lantmännen understreker at det her er snakk om en fabrikkgaranti, og påpeker at det ikke ligger inne noen egenandel ved garantisaker.
Forutsigbarhet og bruktverdiLantmännen Maskin argumenterer med at garantien gjør at du kan føle deg trygg når du kjøper en ny eller nyere brukt Claas traktor. Du får ingen uforutsette kostnader de første åra. Garantien er inkludert i traktorprisen. Firmaet mener også at garantien gir økt bruktverdi og bedre totaløkonomi.
Vilkår Som kjent gjelder ikke kjøpslova for handel mellom næringsdrivende. Følgelig er det kjøpskontrakten og eventuelt tilhørende garantibestemmelser som gjelder. Så også for Claas. I garantivilkårene er det blant annet spesifisert at garantien ikke gir kjøperen utvidet rett til å heve kjøpet eller kreve erstatning.Service må være utført etter 100- og 500-timersintervaller av servicemann fra leverandøren, samt at kunden sjøl må gjennomføre daglig vedlikehold og ettersyn.Som for andre garantiordninger i markedet dekkes ikke slikt som speil, pærer og glass. Skader og feil som skyldes feil bruk, overbelastning eller såkalte ytre påkjenninger gir heller ikke grunnlag for reparasjoner dekket av garantien. Etter ett år omfatter garantien heller ikke slikt som elektriske brytere, lakk og lakkerte flater, deler av plast eller gummi, tap av olje og væsker, slitasje på tørrplatekløtsj og enkelte andre enklere komponenter. Reisekostnader ved garantireparasjoner dekkes heller ikke etter et år fra leveringsdato.
Chipping = ingen garanti For visse typer modifisering vises det ingen nåde: - Det er umiddelbart bortfall av garantien dersom det er foretatt endringer i traktorens spesifikasjoner slik som chip-tuning, brutte plomberinger, økning av maks turtall, økning av maks effekt og kjørehastighet eller lignende, skriver Lantmännen i sine vilkår.