Økt fokus skal gi økt traktorsalg
Salget av Claas traktorer startet godt, men fikk en skikkelig nedtur i 2008. Nå tar Claas og Lantmännen Maskin AS grep for å øke salget.
Torstein Simengard ser kun en vei for Claas traktorer, oppover
- Vi startet godt, men har ikke klart å følge opp. Denne nedturen gjør at både fabrikken og vi må skjerpe oss. Vi har et langsiktig mål om en markedsandel på 10 prosent. Økt fokus på traktor, både hos Claas og hos oss, skal sørge for en ny giv, sier Torstein Simengard (bildet), salgsansvarlig for Claas i Lantmännen Maskin.
I oppstartsåret 2006, ble det registrert 196 Claas traktorer her i landet. I 2007 økte tallet til 245 enheter, mens det i 2008 endte på fattige 176 traktorer og en markedsandel på 4,8 prosent. Claas var i 2008 det traktormerket med størst prosentvis tilbakegang.
Mange årsaker
Da Lantmännen Maskin flyttet fra Asker til Jessheim ble store deler av Claas-teamet bytta ut. Det har naturlig nok påvirket oppfølgingen i det norske markedet. Enkelte tekniske problemer med Ares, og klager på høyt støynivå i Axion har også bidratt negativt. Sjøl om Ares er erstattet med Arion, og støyproblemene på Axion er løst, tar det tid å bli kvitt et dårlig rykte.
Simengard påpeker modellutvalget ikke er komplett. Blant annet mangler Claas den typiske vestlandstraktoren, som skal konkurrere med MF 3600-serie og New Holland T4000-serie.
Overtakelsen av traktorfabrikken i franske Le Mans har også vært mer komplisert enn forventet, og det delte eierskapet med Renault har ikke vært problemfritt. Fabrikken har fram til sist sommer på sett og vis levd sitt eget liv.
Nye koster i Le Mans
I juni 2008 overtok Claas samtlige aksjer i fabrikken i Le Mans. Dermed fikk Claas full kontroll, og satte straks i gang forbedringstiltak. Deler av ledelsen er bytta ut, fabrikken er rydda og produksjonen er omorganisert. Det er også etablert en egen avdeling for kvalitetskontroll som sysselsetter 20 personer. Claas skal fram til 2014 lansere en rekke nye traktormodeller, og det er i den forbindelse ansatt 40 nye medarbeidere innen produktutvikling.
- Kommunikasjonen og samarbeidet mellom Le Mans og hovedfabrikken i Harsewinkel er betydelig forbedret, spesielt når det gjelder produktutvikling og kommunikasjon. Vi merker allerede en betydelig standardheving når det gjelder produktinformasjon, sier Simengard.
Må selge annerledes
Sjøl om Claas er anerkjent innen høstemaskiner, er Claas traktorer fortsatt noe nytt for mange, og enkelte har derfor en viss skepsis til den limegrønne franskmannen.
- Hos konkurrentene kommer traktoren først og så redskapene. Med Claas er det ofte motsatt. Mange som kjøper Claas traktor, velger Claas fordi de har et redskap fra Claas ifra før. Det gjør at vi som selger Claas må tenke litt annerledes. Vi må tenke helhet, ikke bare traktoren. En viktig oppgave framover er å gi selgerne god produktopplæring, motivere dem og sørge for at de får sjøltilliten tilbake, forklarer Simengard.
Omorganiserer og motiverer
Torstein Simengard og Henrik Moen har den siste tida delt ansvaret for Claas traktorer og grasmaskiner. For å gi en bedre støtte og oppfølging i markedet, skal Simengard fra nå av konsentrere seg om traktor, mens makker Henrik Moen får ansvaret for grasmaskinene.
- Når vi er ute i hos kundene vil vi selvfølgelig dekke hverandres områder, men i det daglige skal vi ha hvert vårt ansvarsområde og bli mer spesialister enn det vi er i dag. Vi vil også bruke mye mer tid ute blant forhandlere og kunder for å gi dem den oppfølginga og støtten de behøver, sier Simengard optimistisk.