Nytt liv med knappegir
Bedre Gardsdrift har prøvekjørt Valtra T202 Versu med knappebetjent semi-powershift og vendbar førerplass. Det viste seg å være en god kombinasjon.
Norges første Valtra T202 Versu
Da jeg hentet den svarte Versuen med 195 nominelle hester, var det først og fremst den nye semi-powershiften med knappebetjening jeg ville prøve. At traktoren hadde vendbar førerplass var selvsagt et pluss, men ikke noe jeg hadde tenkt å bruke så mye spalteplass på. Men det var helt til jeg snudde setet, og oppdaget at knappegir har gjort Valtras vendbare førerplass, Twin Track, til noe helt annet enn forrige gang vi møttes i praktisk bruk.
Sidemontert ratt på første generasjon
Sist jeg kjørte Twin Track, så var det i en X120 Hi-tech med sidemontert ratt og girspaker. Det fungerte greit nok, men å gire med venstre hand mer eller mindre bak ryggen, var verken ergonomisk eller praktisk. At rattet kun kunne betjenes med høyre hand var heller ingen ergonomisk fulltreffer.
Da Valtra lanserte Advance, som har armlene med joy-stick og display, ble rattet flyttet til senter. Det var et framskritt, men fortsatt måtte den venstre armen langt bakover ved skifte av gir.
Knappegir er god ergonomi
Med de nye modellene Versu og Direct, er situasjonen en helt annen. Girspakene er borte, og de to transmisjonene betjenes nå med trykknapper og spak i armlenet. Det gir betydelig bedre ergonomi, og dermed en helt annen kjøreopplevelse. Hadde jeg prøvd Direct, Valtras trinnløse transmisjon, antar jeg at kjøreopplevelsen ville vært ennå bedre, for da hadde alt som heter girskift vært en saga blott, iallefall nesten.
Å snu førersetet tar kun noen sekunder. Først vipper du opp rattet, ved hjelp av tilpedalen på gulvet, som forøvrig er en veldig god løsning. Deretter vrir du setet rundt, mens du prøver å unngå at verneskoa kiler seg fast mellom sokkelen til førersetet og venstre skjerm. Når du er vel rundt, tilter du ned det bakre rattet, aktiverer vendegirspaken og gir gass.
Med betjening av transmisjonen i armlenet har Valtras Twin Trac fått nytt liv.
Praktisk med henger
Vendbar førerplass har naturlig nok først og fremst sin misjon sammen med spesialredskap, som eksempelvis frontmontert slåmaskin. Bedre Gardsdrift sin erfaring er imidlertid at vendbar førerplass også er nyttig med mer ordinære redskaper. For moro skyld rygget jeg med tilhenger med førerplassen vendt bakover. Det gav meg full oversikt over hengeren og veien jeg skulle følge. Ulempen var at jeg ikke så hjulene på hengeren der det var nødvendig, noe som var mulig da jeg rygget ordinært etter speilene.
32 000 kroner
Den rimeligste modellen av Versu, N122V, har en veiledende pris på 726 000 kroner, mens T202D, som har trinnløs transmisjon, står oppført med 983 000 kroner i prislista. Hvorvidt du bør velge Valtra framover noe annet skal jeg ikke uttale meg om. Men hvis du har bestemt deg for å kjøpe Valtra Versu eller Direct, bør du seriøst vurdere Twin Track. Med en veiledende pris på 32 000 kroner, blir kostanden for å kunne bruke traktoren begge veier nærmest en dråpe i havet, når du ser hva resten av traktoren koster.
Twin trac er også praktisk ved rygging med henger, vel og merke uten Bedre Gardsdrifts juniorassistent i hengeren.
Ikke helt perfekt
Sjøl om Valtras vendbare førerplass har blitt betydelig mer ergonomisk og brukervennlig med knappegir, så er den allikevel ikke perfekt. Beinplassen er ikke større enn den må være, og hvis du er lang, risikerer du å bli mo i knærne etter en lang arbeidsdag i bakvendtland.
Både av praktiske, og ikke minst sikkerhetsmessige årsaker, burde Twin Track inkludert vendbare speil. Å kjøre bak fram uten mulighet for å se det som skjer bak deg, oppleves som ubehagelig, og kan også være direkte farlig hvis du kjører på et trangt område, eller det er folk i nærheten.
Et annet minus er at rattet krever plass når det ikke er i bruk. Skal du lene deg bakover for å se etter en bortgjemt trekkrok, eller du sitter vridd for å følge med på det som skjer bak under kjøring, så er rattet fort i veien. En ekstra ledd slik at rattet kan felles ned til siden mot venstre C-stolpe ville løst dette problemet.
Transmisjonen?
Lurer du på hva jeg synes om den nye semi-powershiften i Versu? Det kan du lese om en annen gang ;-)