New Holland med mekanisk CVT
New Holland Boomer 3045 har en helt nyutviklet mekanisk trinnløs transmisjon, kalt Superspeed CVT. Transmisjonen blir i første omgang tilgjengelig i traktorer med inntil 100 hk.
Rupert Boobbye bak rattet på den nyutviklede Boomer 3045.
Bedre Gardsdrift er på LIB. Det er ikke så mye nytt å skrive hjem om fra dejlige Danmark, men en liten blå traktor med 45 hestekrefter fortjener spalteplass. New Holland Boomer 3045 har nemlig mekanisk trinnløs transmisjon. Etter det Bedre Gardsdrift erfarer, og mest interessant av alt; Den kommer også i New Holland T5000.
- En ordinær trinnløs transisjon basert på hydraulikk blir for kostbart for traktorer under 100 hk. Derfor har vi utviklet en mekanisk CVT transmisjon med kjedevariator. Den er enkel, lett, rimelig og drivstofføkonomisk, sier Rupert Boobbye i New Holland.
Siden transmisjonen er designet for traktorer med inntil 100 hk, så er det nærliggende å tro at transmisjonen også kommer i T5000. Boobbye bekrefter i praksis at vår antagelse er rett.
- Ja, jeg antar T5000 kommer med en tilsvarende transmisjon. Dette er starten på en helt ny familie CVT transmisjoner fra New Holland. I første omgang er den beregnet for traktorer inntil 100 hk, men løsningen kan også brukes på større traktorer, svarer Boobbye.
Kjedevariator er kjent fra mange år tilbake, og finnes blant annet i Audi A6, ifølge Boobbye.
Etter motoren sitter det en kløtsj i oljebad. Deretter kommer kjedevariatoren, og til slutt kommer planetdrevet. Transmisjonen har ingen gir slik vi kjenner det fra mange hydrauliske CVT transmisjoner. Traktoren som vises på LIB er en prototype og funksjonalieten er derfor ikke endelig, men ifølge Boobbye kan du velge om du vil ha fast motorturtall og justere hastigheten med gasspedalen, eller du kan bruke gasspedalen som kjørepedal.
- Vi vil legge inn tre elektroniske trinn. I trinn en vil du få 30% av maks hastighet når du presser gasspedalen i bånn. I trinn to får du 60 % av hastigheten, mens du i trinn tre får maks hastighet. Vi vil dessuten gjøre det mulig for føreren å sjøl bestemme maks hastigheten på trinn to, forklarer amerikaneren.
Boobbye påpeker at traktoren har ordinær vendegirspak, og ikke to-veis pedal slik mange traktorer med hydrostat har, i denne størrelsen. I traktoren som ble vist på LIB ble transmisjonsvalgene og innstillinene betjent med brytere på venste side av skjermen og på dashbordet. Hvor de blir plassert i den endelige utgaven, er ikke helt bestemt.
Tester utført av New Holland viser at den mekaniske CVT transmisjonen har mindre effekttap enn en hydraulisk CVT. I hastigheter under 5 km/t leverer kjedevariatoren inntil seks prosent mer effekt på kraftuttaket. Ved hastigheter over 5 km/t er effekten 10% høyere enn en hydraulisk løsning.
-Løsningen er svært driftssikker, og sjølbeskyttende. Dersom momentet i transmsjonen blir for stort, justeres variatoren automatisk slik at det ikke blir sluring, forklarer Boobbye.
Transmisjonen betjenes med de oransje brytere foran koppholderen.