jcb 8250 hengar transport 06

JCB mister variotransmisjonen fra Fendt

Agco har sagt opp avtalen om leveranser av trinnløs transmisjon til JCB. Årsaken er at JCB brøt en avtale med Agco om produksjon av grønn Fastrac, merket Fendt.

Publisert

Bedre Gardsdrift er i Finland. Der har vi hatt en lengre samtale med Agcos toppsjef, Martin Richenhagen (t.v.). Et av emnene som ble diskutert, var trinnløs transmisjon. I løpet av samtalen fikk vi et tilbud vi ikke kunne si nei til; historen om hvorfor JCB har trinnløs transmisjon fra Fendt, og at de snart mister den.

- JCB kom til oss for å kjøpe Fendts trinnløse transmisjon, og motor fra Sisu. Vi på vår side trengte en høyhastighetstraktor for det tyske markedet. Vi signerte derfor en avtale med JCB, der vi skulle levere trinnløs transmisjon fra Fendt og motor fra Sisu. JCB på sin side skulle produsere Fendt Fastrac for det tyske markedet. Vi startet leveransene av transmisjoner, men da de tyske JCB forhandlerene fikk vite om avtalen, nektet de å godta den. De mente avtalen ville bety at kundene kun ville kjøpe Fendt Fastrac, og ikke den originale JCB-utgaven, forklarer Richenhagen.

Ifølge Richenhagen valgte JCB å lytte til de tyske forhandlerne, og nektet derfor å produsere grønn Fastrac, på tross av kontrakten med Agco. Richenhagen på sin side svarte med å kansellere avtalen om leveranser av motorer fra Agco Sisu Power. Han sa samtidig opp avtalen om leveranser av trinnløs transmisjon.

- Leveransen av den trinnløse transmisjonen opphører i løpet av 2009. Nå utvikler JCB både egen motor og egen trinnløse transmisjon. De klarer det sikkert, men det blir svært kostbart, og det vil ta tid. Kun et famileeid selskap som JCB kan finne på å bruke penger på denne måten. Hva de gjør hvis de ikke har sin egen transmisjon ferdig når leveransene fra oss opphører, vet jeg ikke, sier Richenhagen.

Powered by Labrador CMS