Valtra T med treaksla henger
Valtra T med treaksla henger

EU vil ha bedre bremser

Kravene til bremser på traktor og tilhenger har ikke fulgt med ettersom hastighet og totalvekt har økt. Nå foreslår EU nye og strengere regler.

Publisert Sist oppdatert

Forslaget til nye EU-regler innebærer en betydelig skjerpning av kravene til bremser, både på traktor og tilhenger.

CNH og John Deere innrømmer åpenlyst problemer med bremsene på deres traktorer, fordi de brukes feil. Traktorbremsene er dimensjonert for å stoppe traktoren, men misbrukes i mange tilfeller ved at traktoren også brukes til å bremse og stoppe tunge tilhengere. Traktorprodusentene ønsker derfor en skjerpning av kravenene velkommen, sjøl om det innebærer skjerping også på traktorene.

Ifølge Classic Tractor er England er det landet i Europa med flest reklamasjoner på traktorbremsene. Det forklares med at England har mange gamle tilhengere og at disse i utgangspunktet har bremser som er konstruert for en maks hastighet på 30 km/t. Når de brukes etter moderne traktorer som går i både 40 og 50 km/t, og hengeren i tillegg har overlass, vil bremsene skades og effekten forsvinner.

Et av forslagene til EU er at den såkalte bremseeffeken skal økes fra 25 til 50 prosent. Det skal heller ikke være noen hastighetskategorier. Enhvert tilhenger som har bremser, skal ha 50 prosent bremseeffekt, uansett.

EU foreslår videre at redskap med totalvekt over 3,5 tonn aksellast skal underlegges de samme reglene som tilhengere. Krav om sikkerhetsbrems og egen parkeringsbrems som betjenes fra traktoren er også del av forslaget.

For traktorer innebærer forslaget blant annet at alle traktorer som går fortere enn 40 km/t skal ha ABS bremser og sjølvjusterende bremser for slitasje på høyre og venstre side. Bremseeffekten skal også her være 50 prosent, for traktorer som går fortere enn 30 km/t.