pottinger plog servo 35

A-K kutter plogen

A-K rydder i sortimentet. Fra nyttår er de uten plog. De har også sagt opp agenturet på ugrasharver og den slags fra Hatzenbichler.

Publisert

Vi kan ikke drive med for mange ting som vi ikke tjener penger på, forklarer markedsdirektør Geir Rogstad til Bedre Gardsdrift.– Det er nødvendig å ta en gjennomgang av produktporteføljen. Vi skal bli bedre der vi er gode, og vi må bli mer effektive. Kundene våre blir stadig mer krevende, og det må vi ta konsekvensen av. Kundene skal tjene penger og få god service, og da må vi drive med slikt vi tjener penger på slik at vi er i stand til å yte det som forventes.Ambisjoner Rogstad har som mål at A-Ks medarbeidere skal kunne framstå som kunnskapsrike rådgivere for kundene, og hjelpe dem til bedre inntjening og effektivitet. Da må medarbeiderne ha kapasitet til dette, ikke minst innen produktområder som er i sterk utvikling. Det gir ikke plass til produkter som verken gir nevneverdig salg eller positivt økonomisk bidrag.Ikke marked for plog fra alleDa Kverneland sa opp sin mangeårige avtale med A-K på senhøsten i 2002, ble Pöttinger valgt som nytt plogmerke. Pöttinger er av de sterke mellomeuropeiske redskapsprodusentene, som særlig er kjent for sitt grasutstyr. Også jordarbeidingsutstyret er anerkjent.Det hjelper lite når markedet er som i Norge. Her er det fremdeles Kverneland som gjelder, og tøff konkurranse på pris har gjort det vanskelig å få innpass for andre.Mange tilbud, få salg– I fjor leverte vi seks ploger, i et totalmarked på 180 til 190 ploger. Våre selgere er med på å gi tilbud til mange kunder, men opplever som regel at handelen går til andre. Slikt tar mye tid, som ikke betaler seg sjøl. Derfor vil vi heretter heller anbefale våre kunder å kjøpe ploger fra en av våre konkurrenter, heller enn å tilby ploger sjøl, fastslår Rogstad.Dette betyr ikke at A-K blir uten utstyr som går i jorda. Det satses tungt på Amazone, som er av de store i Europa på plogfri jordarbeiding.Ugrasharver var et blaffOmtrent samtidig som Pöttinger kom inn i sortimentet, overtok A-K maskiner agenturet på Hatzenbichler ugrasharver, frøaggregater og ymse utstyr for øvrig mekanisk ugraskamp. Tidligere ble disse produktene importert av Landbruksteknikk i Osmarka.På denne tida var ugrasharver veldig i vinden, både innen konvensjonelt og økologisk landbruk. Det viste seg å være et blaff. I hvert fall har aldri A-K klart å finne noe stort marked for de østerrikske redskapene. Fra nyttår er også Hatzenbichler ute av A-Ks sortiment.Passer bedre for mindre firma – På et vis har vi for mange selgere i forhold til hvor mye som omsettes av disse produktene. Hver gang vi selger ei ugrasharv, må selgeren sette seg inn i dette produktet på nytt. Dette er utstyr som krever mye kunnskap. Sånn sett er dette redskaper som passer bedre hos et mindre firma, hvor selgerne oftere arbeider med produktet, sier Rogstad.

Powered by Labrador CMS