7-syl sisu-fl

7-sylindra Sisu

Finnene våger å være annerledes. Nå slipper de verdens første sjusylindra motor for arbeidsmaskiner, og skifter samtidig navn fra Sisu Diesel til Agco Sisu Power.

Publisert

Motoren på bildet yter 500 hk, har et volum på 9,8 liter, og sparker fra med massive 1800 Nm i dreiemoment. Pluss at den altså har sju sylindre. Noe liknende finnes for båt, men har aldri før blitt levert til terrenggående arbeidsmaskiner.

Vi skal ikke se bort fra at dette er drivkraften i de lenge varslede sjølgående snitterne fra Agco, samt at motoren vil være å finne i flere andre høstemaskiner. Det første som skjer, er at motoren tas i bruk i Agcos treskere.Det er mindre sannsynlig at vi vil finne den i europeiske traktorer, i og med at en ordinært bygd firehjuls landbrukstraktor ikke har mulighet for å overføre så store krefter med dagens dekkteknologi.

Fra Diesel til Power

Navneendringa fra Sisu Diesel til Agco Sisu Power har to forklaringer. Det første leddet i det nye navnet viser at dette er en motorprodusent Agco er fornøyd med å eie, og at de vil markere motorfabrikkens tilhørighet til moderkonsernet tydeligere.Det siste leddet, hvor Diesel byttes med Power, har den enkle forklaringen at Sisus motorer meget vel går på andre drivstoff enn diesel, og det vil gjøre seg enda mer gjeldende videre inn i framtida.

Klar for å kutte sylindertallet

Som Bedre Gardsdrift tidligere har skrevet, satser Sisu på følgende kombinasjon av sylindertall og motoreffekt:3 sylindre opp til 100 hk4 sylindre opp til 200 hk6 sylindre opp til 400 hk7 sylindre opp til 500 hk Dette er en ganske så dramatisk endring i forhold til dagens praksis. På spørsmål fra Bedre Gardsdrift om når vi kan vente oss at disse motorene er klare for levering, svarer Sisus utviklingsdirektør Mauno Ylivakeri kort og godt: "Nå!" før han fortsetter: - Vi produserer etter bestilling. Våre motorer er klare til å bygges, straks vi får inn en ordre. Det er opp til traktor- og maskinprodusentene å ta den i bruk.

Sisu i Fendt

Agco har ved flere anledninger uttalt at det er viktig for dem å holde sine tre viktigste merker MF, Fendt og Valtra ulike. Samtidig ønsker selskapet å øke egen motorproduksjon, for å kunne handle færre motorer hos sine konkurrenter.Bedre Gardsdrift spør derfor når vi kan vente oss den første Sisu-motoren i en Fendt. Svaret kommer fra Agcos strategidirektør:- Før du aner...

Mer i vente

Bedre Gardsdrift er i Finland, og følger Agcos pressekonferanser.

Vi kommer sjølsagt knallhardt tilbake med mer informasjon, både i tekst og bilde.

Stay tuned!

Powered by Labrador CMS