Historie og fakta om Bertel O. Steen
Bertel Otto Steen grunnla selskapet i 1901 med et ganske så assortert vareutvalg: Jern, stål, kalosjer, bakelitt-telefoner og barberhøvler, for å nevne noe.
I 1907 fikk han nærmest ved en tilfeldighet tilsendt tre Cadillac personbiler fra en forbindelse i Amerika. Disse bilene solgte han, og syntes det var så gøy at han bestemte seg for å satse på bil.
Fiat og champagne
All annen virksomhet, med unntak av agenturet på det franske champagnemerket St. Marceaux, ble kuttet ut.
I starten ble det solgt alle mulige bilmerker, før selskapet begynte å konsentrere seg om et mer fast utvalg. På 1920-tallet importerte og solgte Bertel O. Steen Fiat biler, som han oppnådde 25 prosent markedsandel med. En utro tjener rappet Fiat-agenturet i 1929.
Mercedes-Benz overtar
Bertel startet da jakten på alternative bilmerker. Han fikk samme år avtale om å selge Mercedes-Benz nyttekjøretøyer, og året etter startet importen av Peugeot. Mercedes-Benz personbiler ble overtatt i 1972.
Holder vi oss til bil, nevner vi at konsernet startet import av koreanske Kia i 1995. I 2003 overtok Bertel O. Steen Chrysler, Jeep og Dodge fra konkurrenten Møller. I tillegg finner vi den vesle bilen smart, samt Daihatsu, i porteføljen. Bertel O. Steen er med dette landets eldste bilimportør.
Entrer sportsmarkedet
Som en konsekvens av agenturet på Peugeot, gikk Bertel O. Steen inn på sportsmarkedet på 80-tallet, med Peugeot sykler. Den satsinga er senere overlatt til andre, men kontakten med sportsbransjen gav mersmak.
Derfor startet Bertel O. Steen import av Asics joggesko til Norge i 1985. 14 år senere overtar selskapet ansvaret for Asics også i Sverige og Danmark, og etablerer Asics Skandinavia. Satsinga på fottøy fortsetter i 2007, når selskapet kjøper Viking fottøy.
Landbruket neste
Bertel O. Steen tar nå nok en ny retning, når de har entret landbruksmarkedet. Det skjer med oppkjøpet av A-K maskiner tidligere i år.