Pedalkjøring og laster
På nye utgaver av Fendt 300 Vario kan du velge å kjøre med pedal eller spak. Fendts fabrikkmonterte lastere kommer i ny utgave, og kanskje kommer de til Norge.
Årets nyhetsslipp fra Fendt kan på langt nær måle seg med fjoråret, da hele 21 modeller ble lansert eller grundig oppgradert. Noen nyheter fisker likevel tyskerne opp av hatten, på dagens pressekonferanse i Markoberdorf.300 Vario TMSStørste nyheten kom på minste Vario-serie, enda systemet ikke akkurat er nytt. Mens første årgangen av 300 Vario er slik at du velger motorturtall med gasspedal eller handgass, og regulerer transmisjonsutveksling med kjørespaken, har du nå enda et alternativ.
I så fall må du kjøpe traktoren med TMS som ekstrautstyr. Da kan du velge å kjøre med pedal, så regulerer motorturtall og utveksling seg automatisk. På midterste skjerm på instrumentpanelet kan du legge inn hva maksimal fart skal være når pedalen er i bånn, og du kan justere hvor hardt traktoren skal akselerere. Med en knapp ved kjørespaken velger du mellom denne egenprogramerte makshastigheten, og vegkjøring med 40 km/h toppfart og maksimal akselerasjon.Grønne lastereFendts fabrikkmonterte lastere er oppgradert, og nå begynner det å likne noe. Her er mekanisk parallellføring, men med bakerste stag under løftearmen, ikke over som vi er vant til. Fremdeles står lasteren temmelig langt framme på traktoren. Det har sine fordeler om du ofte skal laste noe som er høyt, for da slipper du å kjøre så nær for å fylle skikkelig.En annen fordel, skryter Fendt, er at lasteren er svært kjapp og enkel å kople til og fra. Vi prøvde ikke sjøl, men sjåføren som demonstrerte koplet både til og fra på godt under fem minutter.– I utviklinga av de nye lasterne ble også vi spurt om råd, og vi gav våre innspill. Nå ser vi det ferdige resultatet, og det er ikke så verst, konstaterer Eiksjef Gunnar Thorud. Selskapet skal nå vurdere om de skal tilby originale Fendtlastere som et alternativ til Trima.