avg-fri pumpe

Biodiesel på avgiftsfri-pumper?

Knut Enger, en av de mest kjente lastebileierne på Østlandet, kjører med biodrivstoff på nær halvparten av sine biler. Nå foreslår han at avgiftsfri-pumpene på norske bensinstasjoner blir biodieselpumper.

Publisert

Enger er storkunde på diesel. Årlig kjøper han drivstoff for 20 millioner kroner. Å gå over til biodiesel gir ikke de store innsparingene, for selskapet vinner kun 150 000 kroner på dette slik situasjonen er nå.Har ulemperEn grunn til at innsparingene ikke er større, er at bilene som går på biodrivstoff krever hyppigere motorvedlikehold. Oljeforbruket øker vesentlig, og det må skiftes olje og filter oftere. Dessuten duger ikke dagens biodiesel når det blir for kaldt.Til tross for at den økonomiske gevinsten ikke er overveldende, mener den markante lastebileieren at overgangen til biodiesel er riktig og viktig.Engers effektive metodeFor å forenkle overgangen til biodiesel over hele landet, og få fortgang i prosessen, foreslår Enger at alle pumper som i dag benyttes til avgiftsfri diesel, heller brukes til biodiesel.– Hvis regjeringen virkelig vil ha fortgang i mer bruk av miljøvennlig drivstoff, er dette en effektiv metode. Og så kan de tvinge anleggsmaskiner og bønder over på avgiftsfri biodiesel, sier Enger i en artikkel i avisa VG.DilemmaetNå er nok neppe motstanden særlig stor i landbruket mot å kjøre på biodiesel. Problemet er bare at ikke alle motorer er egnet for det, og utskiftingstakten på traktorer er ikke akkurat hurtig.Dessuten har vi paradokset at stadig nye utslippskrav faktisk fører til at flere motorprodusenter nå er mer skeptiske til å la sine motorer kjøre på biodiesel enn de var med tidligere utslippskrav.Ugreit for landbruketEngers forslag er således fint i utgangspunktet, men det vil føre til at mange bønder mister muligheten til å fylle diesel på stasjonen. De fleste større bønder har, som Enger, egen tank heime. Derfor er det gjerne de mindre bøndene, som heller ikke har økonomi til å skifte til en biodieseldrevet traktor, som kommer i skårfeste dersom Engers forslag gjennomføres.Som storkunde på transporttjenester er det ikke landbruket imot om lastebileierne får billigere drivstoff. Det er heller ikke viljen til å kjøre mer miljøvennlig sjøl som er hinderet. Innspillet fra Enger er således velkomment, men dessverre sitter nok ikke Enger med den endelige løsningen.Eller hva tror du? Det er fritt fram for å si sin mening her på gardsdrift.no.

Powered by Labrador CMS