Sunn mat

Økologisk mat på vei oppover

Tall fra Statens landbruksforvaltning viser at forbrukernes etterspørsel etter økologiske varer øker. Men utvalget er begrenset og det er store variasjoner i pris, mengde og kvalitet.

Publisert

I dagligvarehandelen har omsetningen av økologisk mat økt for nær sagt alle vareslagene i løpet av 2006. Andelen økologisk mjølk som også ble brukt i økologisk produksjon økte med nesten to mill. liter. Dette er ca. fire ganger så mye som økningen av innveid mengde økologisk mjølk. 54 prosent av mjølka ble brukt til økologiske produkter (drikkemjølk, kefir etc.). Salget av økologisk lettmjølk har økt med hele 20 prosent fra året før.

Småbarnsforeldre velger økologiskMens produksjonen av økologisk mjølk er under to prosent av den totale mjølkeproduksjonen, utgjør økologisk barnemat ti prosent av omsetningen. Det tyder på at småbarnsforeldre i større grad enn andre velger økologisk.

Doblet etterspørsel etter øko-kjøttOmsetning av økologisk kjøtt ble mer enn doblet fra første til andre halvår i 2006. Dette skyldes en betydelig økning i omsetningen av rent kjøtt, som igjen skriver seg fra lammeslaktinga på høsten. I tillegg er bearbeidede varer økende, i første rekke som følge av satsingen i griseproduksjonen og på foredlede svineprodukter.

Blaut høst gav mangel på kornEtterspørselen etter mjøl- og bakervarer hadde også en sterk økning i 2006. Men en blaut høst i Norge gav mindre kornavlinger og med variabel kvalitet. Dette gav mangel på norsk økologisk korn både til fôr og til mel- og bakervarer. Samtidig er det mangel på økologisk korn og stigende priser ellers i Europa, noe som har gjort det vanskelig å oppdrive partier for import.

15% økologiskRegjeringen har som mål at 15% av matproduksjon og matforbruk skal være økologisk innen 2015. I dag har økologiske varer en markedsandel på 3-4%, så det er med andre ord et stykke igjen, noe som også betyr muligheter for landbruket.

Powered by Labrador CMS