Metsjö-henger 4

Spar drivstoff med lettere henger

Nyere og mer moderne traktorhengere bruker 20 prosent mindre drivstoff enn konvensjonelle hengere, viser en svensk studie.

Publisert

Moderne og lettere traktorhengere er dyrere i innkjøp. Spørsmålet blir så: kan sparte drivstoffkostnader veie opp for det? Metsjö-hengeren på bildet inngikk i undersøkelsen.

Det er JTI, Institutet för jordbruks- och miljöteknik, som i samarbeid med Metsjö AB har testa ut nye hengerkonstruksjoner og sammenlikna dem med konvensjonelle hengere. Med lettere hengere vil landbruket spare en femtedel av drivstoffet ved transport, skriver ATL.

28 prosent mer drivstoff med vanlige hengere

At en lettere henger drar mindre drivstoff kan jo høres ut som en opplagt sak. Men en lettere henger er ikke nødvendigvis det samme som en mindre henger. I den svenske undersøkelsen var alle hengerne av samme størrelse. De ble dratt av den samme traktoren med den samme føreren. Men hengerkonstruksjonene var derimot ulike. Sammenlikna med Metsjö-hengeren MetaQ 75 brukte de tradisjonelle hengerne 28 prosent mer brensel.

Dyre i innkjøp – men lønnsomt lell?

Moderne hengere betyr i denne sammenheng at vognene har lettere plankonstruksjoner, avanserte hjuloppheng, styrende hjul og velegna dekk. Ulempen er at disse moderne hengerne er betydelig dyrere i innkjøp sammenlikna med de tradisjonelle. De svenske forskerne skal derfor nå sette seg ned og regne på om det likevel lønner seg å kjøpe en toppmoderne henger på sikt - i og med det lavere drivstofforbruket.

Powered by Labrador CMS