Du er her

Slik fungerer bakakseldifferensialen

En vanlig differensial i en fram- eller bakaksling på traktorer, biler eller maskiner prøver alltid å fordele krafta likt mellom høyre og venstre hjul.
Av Håkon Bjerke
Publisert 20.12.2017 15:06

BG-nøtten om traktoren som ble stående og spinne med ett hjul på isen, fikk noen av nøtteknekkerne til å klø seg litt ekstra i hodet. Her er forklaringen på hvordan differensialen fungerer, og dermed hvorfor svaret på nøtta måtte bli som det ble.

Antall omdreininger fordeles

Hvis du kjører på ett bestemt gir og ett bestemt turtall, vil differensialen alltid «dele ut» det samme antall omdreininger per minutt til begge bakhjulene sammenlagt. La oss si at du kjører rett framover i en fart der bakhjulene roterer 20 omdreininger per minutt. Det vil altså si at begge bakhjulene til sammen roterer 20 + 20 = 40 omdreininger per minutt.

Hvis du med samme motorturtall kjører gjennom en sving, slik at bakhjulene begynner å gå med ulik hastighet, la oss si at hjulet i innersvingen reduserer til 17 omdreininger per minutt, så må det ytre hjulet begynne å rotere tilsvarende fortere. Da vil hjulet i yttersvingen rotere 40 – 17 = 23 omdreininger per minutt. Er svingen så skarp at det indre hjulet går med bare 8 omdreininger per minutt vil ytterhjulet rotere med 40 – 8 = 32 omdreininger per minutt.

Tråkker du på styrebremsen slik at det indre bakhjulet står helt stille, vil det ytre bakhjulet få alle omdreiningene alene. Hastigheten på det ytre hjulet blir da det dobbelte av hva den normalt ville ha vært på dette motorturtallet. Det riktige svaret i vår oppgave er derfor at hvis du kjører på et gir og et turtall som tilsier 13 km/h, og så begynner det høyre bakhjulet å spinne mens det venstre står bom stille, da spinner høyre bakhjul med dobbel hastighet, altså 26 km/h.

Se video

YouTube-videoen vi har lenket til viser prinsippet i en slik typisk bakakseldifferensial. Det som ikke går fram av videoen er hvordan differensialsperra fungerer. Når du kobler inn sperra, låser du sammen høyre og venstre drivaksel, enten med klør og tenner, eller med hydraulisk betjente lameller. De små sol- og planethjulene inni differensialen får da ikke rotert, og begge bakhjulene tvinges til å gå med samme hastighet. En traktor vil derfor gjerne gå rett fram i svingene når sperra er innkoblet.