Du er her

Røde sportsbiler og grønne traktorer

Ferrari er for de fleste synonymt med røde sportsbiler. De færreste er klar over at historien om de italienske sportbilene startet med grønne to-hjuls traktorer etter første verdenskrig.
Av Magnus Østby
Publisert 20.08.2007 07:00

Ferrari startet med landbruksmaskiner og to-hjulstraktorer etter første verdenskrig. Ferrari hadde stor suksess med de enkle traktorene og tjente gode penger. Etter den andre verdenskrig ble biler det nye satsingsområdet, og i 1947 ble bildisvisjonen til Ferrari etablert. Bilene fikk da den berømte logoen med hingst, mens traktorene beholdt den originale logoen, som også er gjeldende i dag.

BCS + Ferrari + Pasquali

I 1957 ble produksjonen av traktorer og biler skilt i to separate selskap. I 1965 startet Ferrari produksjonen av firehjulstraktorer. I 1989 etablerte maskinprodusenten BCS og Ferrari et joint venture selskap, der BCS fikk ansvar for Ferrraris traktorer. Senere overtok BCS den spanske maskinprodusenten Pasquali. Ferrari, BCS og Pasquali er teknisk sett identiske traktorer, men med ulike farger og distribusjonsnett. Blant annet selges Pasquali kun i Spania.

Nå også i Norge

I mai kom de første Ferrari traktorene til Norge, via Agro Tech i Lærdal. - Vi jobbet i et år med Ferrari før vi ble godkjente som importør. De har særs strenge kvalitetskrav både til seg sjøl og importørene, forteller Mark Brooks i Agro Tech.

Foreløpig har Agro Tech solgt fem stykker av modellen Ferrari Vega Dualsteer. Dette er i likhet med de øvrige traktorne fra Ferrari, en kompakttraktor som fortrinnsvis er beregnet på vin- og fruktdyrkere, samt bønder i bratte lier.  Dualsteer modellen har både forhjulsstyring og rammestyring, som gir en svingradius på bare 2,2 meter. Sammen med vendbar førerplass gir dette en allsidig og kompakt traktor som også bør være av interesse utenfor landbruket.

100% egenproduksjon

- BCS produserer alt sjøl, ned til den minste skrue. Det gjør dem i stand til å levere en traktor spesifisert etter kundens ønske på 3-4 uker. Deleproduksjonen sysselsetter 1200 personer, mens 180 jobber på Ferrari monteringsfabrikken, sier Mark.

Du kan se bilder av de grønne Ferrariene i vårt fotogalleri og lese mer om traktorene i Bedre Gardsdrift nr. 6.