Du er her

Parker snøfresen riktig!

En leser kontaktet oss i forrige uke og spurte: "-Sto det ikke noe i Bedre Gardsdrift i fjor om parkering av snøfres? Du skjønner, vi har bøyd kraftuttakstappen......."
Av Håkon Bjerke
Publisert 03.02.2015 08:30

Og leseren husket riktig, selv om det altså var for seint. Vi skrev om det i fjor vinter, men kan gjerne gjenta det:

Ved parkering av traktor med snøfres bør du sette fresen på et underlag slik at kraftoverføringsakslingen er skjøvet sammen så mye som mulig.


Et enkelt underlag kan spare store beløp

 

Dette er særlig viktig hvis du har en liten og lav snøfres, eller en høy traktor, slik at akslingtappen på fresen sitter langt nede i forhold til kraftuttaket på traktoren. Parkerer du da fresen nede på bakkenivå blir de teleskopiske akselrørene trukket ganske langt ut.

Under fresing vil alltid kraftoverføringsakslingen bli utsatt for snøfokk. Og akslingen blir varm under kjøring slik at snøen smelter. I uheldige tilfeller kan det komme inn vann mellom de teleskopiske stålrørene så de fryser fast, og da du løfter opp fresen så rørene skyves sammen oppstår det enorme krefter. I heldigste fall ryker det bare et kryss på kraftoverføringsakslingen eller et lager på fresen. Er du uheldig blir PTO-tappen bøyd eller knekt. Eller enda verre: Du kan presse tappen innover i traktorkroppen og forårsake skader innvendig i transmisjonen for fem- eller sekssifrede beløp.


Fett virker vannavstøtende

Smør stålrørene godt

Husk også å dra teleskoprørene fra hverandre og smøre dem godt med fett. Det hjelper til med å holde vannet ute og hindre frysing.

"Ikke garantisak"

En ting er i allefall sikkert: Hvis du spør selgeren i maskinfirmaet om dette er et problem før du kjøper traktoren eller snøfresen, så svarer han at "Nei, nei, det har vi aldri hørt om, at det har skjedd.....". Men hvis uhellet allikevel er ute så svarer både maskinfirmaet og importøren at: "Dette er et kjent problem og en helt klar brukerfeil......" så de tar ikke noe garantiansvar. Da er det bare å håpe at forsikringstakstmannen er mer velvillig.