Lars Erik Underthun og Sven Erik Renaaa er blant de aller første toppkokkene i verden som serverer den svært eksklusive kaffen fra Nespresso, som er spesialutviklet for de gourmetrestaurantene.

Lanserer kaffe for gourmetrestauranter

Feinschmecker i Oslo, Bekkjarvik Gjestgiveri og Sven Erik Renaa sine restauranter i Stavanger er blant de første restaurantene i Norge som serverer nye eksklusive Nespresso-varianter.

Publisert

Nespresso lanserer for første gang to svært eksklusive kaffevarianter for Michelin-restaurantene i verden.

Utvalgte restauranter

De nye kaffevariantene, Exclusive Selection, tilbys kun utvalgte restauranter i enkelte europeiske land som er listet i Michelin-guiden.

«Hensikten er å gjøre restaurantopplevelsen fullkommen ved å avslutte måltidet med utsøkt kaffe. I Norge har Nespresso valgt et annet utgangspunkt, der det er kokker som har deltatt i Bocuse d’Or som tilbys denne eksklusive kaffen», heter det i en pressemelding,

Bakgrunnen for at Nespresso tilbyr denne kaffen er for å støtte opp under sine relasjoner innen «fine dining». De beste kokkene i verden har gitt en tilbakemelding om at de ønsker å differensiere seg i enda større grad innen kaffe, og at opplevelsen for kunden skal være unik og eksklusiv.

Mer bevisste på kvalitet

Lars Erik Underthun er en av Norges fremste kokker, deltatt i Bocuse d’Or og er i dag president i Bocuse d’Or Norge. Han ønsker den nye eksklusive kaffen velkommen:

– Jeg berømmer innsatsen Nespresso har lagt ned spesielt for å møte behovet blant sine mest krevende samarbeidspartnere og deres gjester. Våre restaurantgjester er blitt mer bevisste på kvalitet og hva de vil ha, også når det gjelder kaffen vi serverer, sier Underthun i pressemeldingen.

Viktig del av måltidsopplevelsen

Gourmetkokken Sven Erik Renaa er blant de av utvalgte som får tilby den eksklusive kaffen fra Nespresso til sine gjester. Høy kvalitet er en rød tråd gjennom alt han gjør, og derfor velger han også å satse på Nespresso.

– Kaffe er som regel det gjestene avslutter måltidet med, og er den siste smaken de har før de forlater restauranten. Derfor er måten den serveres på og minnet den etterlater, er svært viktig, sier Renaa.

Hele én av fire Michelin-restauranter i verden serverer kaffe fra Nespresso Flere høyprofilerte kokker i Norge og internasjonalt samarbeider med selskapet, og nylig møttes 14 stjernekokker for å diskutere kaffens rolle og hvordan den på ulike måter kan skape det fullkomne avslutningsmomentet i måltidet.

Den gode kaffeopplevelsen

– Kokkesamarbeidet er avgjørende for å sikre høy kvalitet og utvikling av innovative løsninger som møter forbrukernes høye krav. Kokkene velger vår kaffe fordi det gjør det enklere for dem å skape den gode kaffeopplevelsen for sine gjester hver eneste gang, sier Anette Langseth, Commercial manager B2B i Nespresso Norge.

Les mer i neste utgave av Horeca (nummer 1 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Exclusive Selection

Exclusive Selection består av to kaffevarianter, fra Tanzania og Nepal.

Exclusive Selection Nepal Lamjung er dyrket ved foten av Himalaya. Den er dyrket i svært begrensede volumer av rundt 3000 kaffebønder. Hver bonde dyrker fram, håndplukker og prosesserer sine egne bønner. Resultatet er en intens kaffe med hint av ristet korn, mandler og kakao.

Exclusive Selection Kilimanjaro Peaberry er laget med håndplukkede peaberry-bønner. De er dyrket fram på gårder i de avsidesliggende bakkene i Kilimanjaro i Tanzania. I tre til fem prosent av avlingene produserer kaffebærene én, og ikke to, bønner. Dette gjør at smaken konsentreres. Bønnen er mindre og rundere enn de fleste kaffebønner. Kaffen er dyrket og prosessert av bønder med gårder under åtte mål. Unike vekstvilkår har gitt en kaffe med en naturlig fruktig profil som kan minne om eksotiske frukter som pomelo, grønn guava og grapefrukt.

Powered by Labrador CMS