Du er her

Motorsagfiling del 2: - Sverdet.

Fredag 20. mars publiserte vi et lynkurs i motorsagfiling. Her viser vi noen tips om vedlikehold av selve sverdet.
Av Håkon Bjerke
Publisert 24.03.2015 10:45

På leting i arkivet: En mer fullstendig artikkel om vedlikehold av både sverd og kjede sto i Bedre Gardsdrift nummer 3 fra 2014.

Fredagens artikkel på gardsdrift.no med et  lynkurs i kjedefiling ga en overveldende respons, med lange diskusjoner på flere debattsider.

Vi publiserer nå en fortsettelse av artikkelen, med noen tips om vedlikehold av sverd og drivhjul.

 

Fil bort grader på kantene:

For hver 30.-40. arbeidstime bør sverdet tas av saga og sjekkes nøye. (Det bør gjøres oftere hvis det er mye sand og forurensninger i virket.) Etterhvert danner det seg grader eller «skjegg» langs kantene av sverdet. Fil bort disse gradene med en flatfil i 45 graders vinkel. Denne jobben kan du også gjøre med en vinkelsliper med en lamellskive, altså en skive som består av lag på lag med slipepapir.

Snu sverdet: 

På undersida av sverdet danner det seg ei grop rett bak sverdtrinsa, fordi kjedet slår hardt mot sverdet der det forlater trinsa. Slitasjen blir verre hvis du kjører mye med for slakt kjede. For å jevne ut slitasjen på sverdet bør du snu det med jevne mellomrom. For eksempel annenhver dag. Snur du sverdet vil du fordele denne slitasjen på begge sider.Kjedet skal være så stramt at det legger seg opp til undersida av sverdet helt av seg selv. Henger kjedet løst og fritt midt under sverdet er det for slakt. Ikke juster kjedestramminga når kjedet er glovarmt. Kjedet forlenges når det varmes opp, og det vil derfor bli alt for stramt når det er avkjølt.

Rens sporet:

Hvis du har tatt av kjedet, så pass på å skrape skitten ut av sporet i sverdet. Husk på å skrape bakover, slik at du drar forurensningene vekk fra trinsa på sverdtuppen. Dette er viktig etter at du har filt kantene på sverdet, så du ikke drar filespon mot lageret i trinsa. Rens også oljekanalen, et lite hull på venstre sida av sverdet bak ved innfestinga.Når sverdet er løsnet så sjekker du også bredden på sporet i sverdet. Sammenlign med et nytt sverd. Hvis sporet er for slitt og V-formet vil kjedet kunne bikke eller velte i skåret. Da slutter plutselig kjedet å skjære noen centimeter nedi stokken. Sverdet må da skiftes.

Sjekk drivhjulet:

Bildet viser et nytt drivhjul til venstre, og et utslitt drivhjul til høyre. Sett ikke et nytt kjede på et utslitt drivhjul. Det vil øke slitasjen på både kjedet og drivhjulet. En fornuftig løsning er å ha tre-fire kjeder som du bytter på å bruke slik at du fordeler slitasjen jevnt. Når alle kjedene er utslitt kan du også skifte både sverdet og drivhjulet.